Tapahtuma- ja ideapankki

Kohderyhmä
kaikki asiakkaat
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
Kuvaus ja tavoite

Sokkotreffit kirjan kanssa -tyyppinen tapahtuma, jossa kirjat on kääritty paperiin. Kirjan ulkopuolelta löytyy pieni kuvaus kirjan luonteesta sekä viivakoodi jotta kirjan voi laintata asiakkaalle avaamatta pakettia kirjastossa. Tavoitteena on saada lukija lainaamaan ns. sika säkissä ja löytämään jotakin uutta ja erilaista luettavaa.

Aikuisille tarjotaan "kesäheila"-kirjoja ja lapsille "kesälomakaveri"-kirjoja.

Suositeltava ajankohta
Kesä, kesäloma
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Jotakin paperia tmv. kirjojen paketoimiseen. Meillä käytettiin työntekijöiden kotoa löytyneitä remontista jääneitä tapetinpaloja, mutta käärimiseen voi käyttää myös esim. lehtien mukana tulleita julisteita tai sanomalehteä. Lisäksi tarvitaan kunkin kirjan viivakoodi tulostettuna joka kiinnitetään kirjapaketin ulkopuolelle. Ulkopuolelle laitetaan myös kuvaus kirjasta.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Ensin valitaan sopivia kirjoja, ja kirjoitetaan niistä "treffi-ilmoitukset". Kirjojen valintaa voi helpottaa rajaamalla aihetta, esim. lastenkirjat valittiin kesä ja kesäloma-aiheisiksi. Kirja-ideoita voi kerätä esim. Kirjasammon kirjahyllyyn.

Treffi- tai kaverinhakuilmoitus kirjoitetaan esim. Word dokumenttiin ja tulostetaan. Myös kunkin kirjan viivakoodi tulostetaan. Kirjat kääritään paperiin ja paketin päälle lisätään kirjan viivakoodi ja tiedot. Parhaimmassa tapauksessa myös kirjan kääre antaa vihjeitä kirjasta. Kirjat laittettiin esille toukokuun lopussa, ennen koululaisten kesäloman alkua. Kirjat on tarkoitus pitää esillä kesän ajan. Tarpeen vaatiessa tehdään lisää paketteja.

Kuvia toteutuksesta Forssan kaupunginkirjastossa:
Kirjojen esillepano
Esimerkkejä lasten kesälomakirjoista

Tapahtuma toteutettiin yhtä aikaa kaikissa Louna-kirjastoissa, eli Forssan, Humppilan, Jokioisten, Tammelan ja Ypäjän kirjastoissa. http://www.lounakirjastot.fi/

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Viikkoa tai paria ennen kuin kirjat on tarkoitus laittaa esille. Kirjojen valitseminen, kuvausten kirjoittaminen ja paketoiminen voi viedä paljonkin aikaa.
Tiedotus
Mainostimme tapahtumaa kirjaston verkkosivuilla, facebook-sivuilla ja instagramissa. Laitoimme mainoksen nettiin samana päivänä kun kirjat laitettiin esille.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Louna-kirjastot