Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Lava vapaa -hengessä toteutettu akustinen klubi, jolla tarjotaan matalan kynnyksen esiintymismahdollisuus ja rennon tunnelman kulttuuritapahtuma kaikille halukkaille. Tällä klubilla esiintymään olivat tervetulleita kaikki trubaduureista ja pienistä kokoonpanoista runoilijoihin ja teatteriperformansseihin ja illan aloitti pari järjestettyä kutsuvierasta. Teemaa voi halutessaan rajata vaikkapa vain sanataiteeseen (open mic), jolloin äänentoistolaitteilta ei vaadita niin paljon.

Suositeltava ajankohta
17-19.30 sovitettuna alueen muihin vastaaviin tapahtumiin
Toimijat ja yhteistyötahot
Järjestettiin omin voimin, mutta paikallisista yhdistyksistä ja alan kouluista voisi löytyä esimerkiksi illan juontaja ja miksausosaamista.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
-Klubitapahtumaan sopiva tila, esim. 60 hengen muokattava monitoimitila, jonka etuosassa valaistuksena spotit.

Äänentoistolaitteet:

Nämä tarvikkeet mahdollistavat mies ja kitara -tyylisen ja duojen/triojen esiintymisen (riippuen hieman soittimista ja laulajien määrästä).

Tarvitaan vähintäänkin:

-6 kanavan mikseri
-3 mikrofonia standeineen ja piuhoineen
-instrumenttipiuhoja (3 kpl)
-varapiuhoja (sekä mikrofoni- että instrumentti-)
-2 kpl 3.5 mm piuhoja ulkoisille äänilähteille (puhelin, läppäri tms.), toinen tausta-/roudausmusiikkia varten ja toinen esiintyjien mahdollisia taustoja varten (mahdollistaa esim. räppärien esiintymisen)
-nuottiteline
-akustinen kitara/muut kirjaston tarjoamat lainattavat soittimet
-tilan kokoon nähden sopivasti istumapaikkoja
-suunnittele valaistus
-vesipiste + mukit

Tiedottaminen:

-tapahtumajulisteet
-ilmoitus kirjaston verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan, menopalstoille
-lehdistötiedote, lehti-ilmoitus
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Tarvitaan:

- tiedottaja, yhteyshenkilö, illan isäntä/emäntä

- tekniikkavastaava

-Järjestäjän kannattaa ensitöikseen hoitaa kutsuvieraiden (pari esiintyjää) kutsuminen, klubin ajankohdan sopiminen ja sen varmistuttua tehdä tilavaraus. Esiintyjien äänentoistoon liittyvät tarpeet on tärkeää selvittää ja varmistaa heti aluksi.

- Seuraavaksi on hyvä alkaa hoitaa tiedottamista.

-Illan isäntä on tapahtumassa paikalla ottamassa vastaan ilmoittautumisia (tekee esiintyjälistan itselleen, esiintymisvuorot saapumisjärjestyksessä/sovitellen), tekee kuulutukset ennen tapahtumaa ja juontaa illan (aloitus- ja päätössanat, esiintyjien lavalle kuuluttaminen), järjestelee lavatarpeet kunkin esiintyjän mukaan ja huolehtii, että juotavaa ja mukeja on saatavilla.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Riippuu siitä, monenko hengen voimin ja millaisella työnjaolla tapahtumaa järjestää. Jos hoitaa kaiken yksin, on hyvä aloittaa vähintäänkin 1 kk ennen tapahtumapäivää.
Tiedotus
Kirjaston käytäntöjen mukaan, esim. tapahtumajuliste, ilmoitukset verkkoon, sosiaaliseen mediaan, tiedote medialle jne.

Markkinoinnissa on oleellista mainita, onko klubille ennakkoilmoittautuminen (jos ei, milloin ilmoittautuminen alkaa), minkä kokoisten kokoonpanojen esiintyminen on mahdollista, onko klubilla joku rajattu teema (esim. vain oma materiaali, saako myös lausua runoja, onko improteatteri tervetullut). Kutsuvieraiden kuvat ja artistikuvaukset.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
-Tapahtumapäivänä kannattaa valmistella tila jo hyvissä ajoin ja kasata äänentoistotarpeet. Parasta olisi, jos kutsutut esiintyjät saisi hieman etukäteen soundchekiin, jolloin kaikkien laitteiden toimivuudesta ja riittävyydestä voidaan lopullisesti varmistua.

-Kuulutukset ennen tapahtuman alkua ovat tehokas tapa saada vähintäänkin yleisöä paikalle.

-Loppuroudaukseen kannattaa varata aikaa ainakin puoli tuntia eli jos klubi alkaa vaikka klo 17, soiton tulee päättyä viimeistään klo 19.30 (jos kirjasto suljetaan klo 20)
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Lahden kaupunginkirjasto, pääkirjasto