Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Tapanilan kirjaston lukupiiri järjesti kirjallisen kävelyretken Pohjois-Helsingin Tattarisuolle kirjailiija Aki Ollikaisen jalanjäljissä. Lukupiiri innostui asiasta keskusteltuaan Helsingin kirjamessuilla Ollikaisen kanssa hänen uudesta romaanistaan Musta satu. Romaani alkaa Tattarisuolta, lähteeltä, johon liittyy pala suomalaista rikoshistoriaa. Oppaana retkellä toimi yksi lukupiirin jäsenistä.

Jos kirjastosi lähistöltä löytyy kaunokirjallisuudest tuttuja paikkoja tai rakennuksia, yhteinen kävelyretki on oiva tapa tutustua niihin ja avata uusia näkökulmia teoksiin.

Suositeltava ajankohta
Ympäri vuoden, säävarauksella
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjaston henkilökunta, retken opas (voi olla henkilökunnan jäsen, vapaaehtoinen, palkattu asiantuntija...). Paikallisten asukkaiden asiantuntemusta kannattaa hyödyntää!
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Erityisiä materiaaleja ei välttämättä tarvita. Retken lopuksi osallistujille voidaan tarjoilla virvokkeita kirjastolla.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan
  • Sovitaan tapahtuman toteuttamisesta oppaan kanssa
  • Päätetään ajankohta
  • Opas suunnittelee retken reitin ja sisällön
  • Mainostus
  • Itse tapahtuma (retken kesto vaihtelee reitin pituuden ym. mukaan)
Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Retken ajankohta kannattaa sopia mahdollisimman hyvissä ajoin. Retken suunnittelu vaatii oppaalta jonkin verran suunnittelua. Mainostus viimeistään 2 viikkoa ennen tapahtumaa.
Tiedotus
Julisteet kirjastotilassa, kirjaston nettisivut ja Facebook-sivut, kaupunginosan oma Facebook-ryhmä, paikallislehden menovinkkipalsta. Julisteita voi viedä myös paikallisten kauppojen ym. ilmoitustauluille.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Ulkoilmaretkellä säätila vaikuttaa paljon, säänmukainen pukeutuminen on valttia!
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Tapanilan kirjasto, Helsingin kaupunginkirjasto