Tapahtumaresepti

Seniorgamer - pelitapaamisia muistisairaille senioreille (konseptista kuultu IFLA-konferenssissa)

Kuvaus ja tavoite

Norjassa Drammenin kirjastossa kehitetty tapahtumakonsepti, jossa dementiaa sairastavia senioreita tutustutetaan uuteen teknologiaan pelaamisen kautta. Pelaaminen on sosiaalista ja hauskaa ja se voi tarjota fyysista ja älyllistä aktiviteettia, josta hyötyvät lasten ja nuorten lisäksi kaikenikäiset. Seniorgamer kehitettiin tukemaan ikäihmisiä ja ennen kaikkea kotona asuvia dementiaa sairastavia senioreita, jotka kärsivät usein sosiaalisesta eristäytymisestä ja yksinäisyydestä. Projektissa testattiin, mitkä pelit soveltuvat dementiaa sairastaville. Projektia toteutettiin yhteistyössä terveydenhuollon, yritysten, kunnan ja korkeakoulujen kanssa. 

Selvitystyön jälkeen Seniorgamer ryhtyi järjestämään keilaustapaamisia kirjastoissa. Keilaaminen tapahtuu pelikonsolin avulla, joka tunnistaa liikkeet. Kokemukset ovat olleet todella positiivisia. Keilaus on ollut hauskaa ja osallistujat ovat nauttineen ryhmässä toimimisesta, naurusta ja pelaamisesta. Pelituokion jälkeen on kahviteltu. Myös hoitokodit ovat ryhtyneet järjestämään Seniorgamer-pelituokioita. 

Seniorgamer-konseptista on tehty opas, joka löytyy osoitteesta: 
http://seniorgamer.no/wp-content/uploads/2015/06/h%C3%A5ndbok_seniorgamer_print.pdf
IFLA-paperi Seniorgamer:ista: http://library.ifla.org/1262/1/100-hillstead-en.pdf
Seniorgamer-verkkosivut: http://seniorgamer.no/
 

Kategoriat
mediakasvatus
pelit
Kohderyhmä
ikäihmiset
Tapahtuman kesto
säännöllisesti kokoontuva kerho tms.
Tapahtuman hinta
ilmainen
Muu hinta
Pelikonsoli, peli ja kahvitukset.
Toimijat ja yhteistyötahot
- kirjastotyöntekijä tai vapaaehtoinen vetämään pelitapaamisia
- yhteistyö hoitolaitosten kanssa, jotta dementiaa sairastavat ihmiset tavoitetaan. Norjan kokemus oli, että osallistujat tulivat paikalle mielellään ryhminä, ei yksin.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
- pelikonsoli Xbox Kinect, joka tunnistaa liikettä
- konsoliin soveltuva keilauspeli tai halutessaan voi toki kokeilla muita liikepelejä, joiden liikkeet on selkeitä ja nopeasti opittavia
- rauhallinen tila, jossa saa nauraa ja jutella häiritsemättä muita
Miten tapahtuma toteutetaan

Tapahtuman toteuttamisessa apuna on Seniorgamer-opas: 

http://seniorgamer.no/wp-content/uploads/2015/06/h%C3%A5ndbok_seniorgamer_print.pdf

Muuta huomioitavaa
- pelitapahtuman nimessä ei tulisi näkyä dementia
- jos tilaisuudesta ottaa kuvia tai kertoo medialle, olisi tärkeä muistaa suojata osallistujien henkilllisyys. Sairaus on yksityinen asia.
- Seniorgamer-konseptin logo on sininen valkoisella pohjalla, koska sinisen ja valkoisen yhdistelmän on todettu olevan selkeä muistisairaiden näkökykyä ajatellen.
Tapahtuman toteuttanut kirjasto
Drammenin kirjasto, Norja
Yhteystiedot
Konseptista kuullut Anki Mölläri, anki.mollari[a]hel.fi