Tapahtuma- ja ideapankki

puoli päivää
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Kirjastossa järjestetään erilaisia hiljentymis- ja rentoutumispisteitä. Päivän ohjelmassa voi olla erilaisia tuokioita. Jos mahdollista, sekä vedettyjä tuokioita, että äänitteiden kuuntelua. Mahdollisista kokous yms. huoneista tehdään viihtyisiä laittamalla lattialle mattoja ja seinille kankaita. Himmennetään valot.

Helpoiten tapahtuma toteutetaan soittamalla hiljaisessa huoneessa rentoutumisäänitteitä. Ihmiset tulevat lepäämään hiljaiseen tilaan. Kirjastossa voi myös olla myös yksittäisiä  löhöilypaikkoja, joissa  kuunnellaan kuulokkeilla rentoutumisäänitteitä.

Lähialueen jooga-, meditaatio- yms. toimijoita voidaan pyytää vetämään näytetunteja kirjastoon.

Hiljaisessa huoneessa voidaan lukea ääneen novelleja. Tässäkin voidaan hyödyntää vapaaehtoisia halukkaita lukijoita.

Suositeltava ajankohta
Marras- helmikuu
Toimijat ja yhteistyötahot
Pyydetään lähialueen jooga-, meditaatio-, shiatsu- yms. toimijoita tulemaan kirjastoon esittelemään toimintojaan.
Vapaaehtoisia lukijoita lukeman ääneen esim. novelleja.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Tyynyjä, patjoja, sisustukankaita. Tehdään rentoutumispaikoista mukavia.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Järjestetään kirjastoon erilaisia rentoutumistiloja. Mahdollisista kokous yms. huoneista tehdään viihtyisiä laittamalla lattialle mattoja ja seinille kankaita. Himmennetään valot.

Järjestetään lapsiparkki, jotta kotona olevat vanhemmat pääsevät myös osallistumaan.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Selvitetään mahdolliset yhteistyökumppanit ja otetaan heihin yhteyttä pari kuukautta aikaisemmin. Sovitaan vapaaehtoisten palkkioista (esim. ruoka)
Tiedotus
Kirjaston omat kanavat, sosiaalinen media, lähialueen leikkipuistot, kauppakeskukset, muut toimijat, paikallislehti,
Muuta huomioitavaa
Joulukuun alku on hyvä tapahtuma-ajankohta. Joulukiiret ovat jo päällä, mutta vielä ei ole täyttä joulukaaosta.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Varaa tarpeeksi henkilökuntaa, jotta rauhallinen tunnelma säilyy pisteillä.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Vuosaaren kirjasto