Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Runobrunssi on vuorovaikutteinen , osallistujien mieltymysten mukaan etenevä runotapahtuma. Se voidaan toteuttaa joko teeman mukaisesti tai vapaasti assosioiden. Osallistujien toiveita voidaan pyytää etukäteen tai se tapahtuu paikan päällä, koska runot avaavat sillan muistikerroksiimme. Vetäjällä on valittuna runoja etukäteen alku-keski tai loppupaloiksi. Runot innostavat helposti keskusteluun elämän ilmiöistä, ajatuksista, tunteista, kirjailijoista, kielestä. Brunssilla saa jokainen osallistuja myös halutessaan itse lukea runoja.

Sana brunssi sopii hyvin runoille. Brunssiin liittyy levollisuus ja nautinnollisuus. Brunssipöytä on runsas ja siitä voi valita mitä milloinkin haluaa. Brunssin voi kattaa kirjastoon tai vaikka  palvelutaloon.

Runobrunssin tavoite on runojen yhteisöllinen vaaliminen kirjallisuuden lajina.

Suositeltava ajankohta
Milloin vain
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjasto, palvelutalot ym.toimijat ja järjestöt
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Runokirjoja ja -kokoelmia
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Nykyrunoilijoiden teoksia uettaessa on hyvä kysyä luvat.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Kts. kuvaus

Kirjastossa toteutettuna, on hyvä valita paikaksi runojen läheisyys tai koota runonäyttely lähelle brunssipaikkaa.

Vetäjä valitsee runoja valmiiksi  joko teeman tai omien mieltymysten mukaan, kuitenkin valmiina hylkäämään omia valintojaan jos brunssilaisilta tulee omia toiveita.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Vetäjän tarvitseman ajan puitteissa.
Tiedotus
Kirjaston ja muiden yhteistyötahojen tiedotuskanavat.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Mukava, leppoisa paikka. Luodaan hyvää tunnelmaa. Tutustutaan nimiltä ennenkuin aloitetaan. Tarjoilua ei välttämättä tarvita. Brunssitarjottimellahan ovat runot. Jos haluat silti tarjota jotain, niin esim. viinirypäleet sopivat hyvin.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Laajasalon kirjasto