Tapahtuma- ja ideapankki

Runo vie! nykyrunouden avoin lukupiiri

Kategoriat
kirjallisuus
aikuiset
kirjaston henkilökunta
Kesto
0-2h
alle 500€
Kuvaus ja tavoite

Runo vie! on Runoyhdistys Nihil Interitin ja Helsingin kaupunginkirjaston yhteistyössä järjestämä nykyrunouden lukupiiri. Lukupiiri on kokoontunut n. kerran kuussa. Tapaamiset ovat olleet kaikille avoimia. Jokaisella kerralla on käsitelty ennaltamäärättyä nykyrunouden teemaa sekä teosta, jonka tekijä on myös kutsuttu paikalle.

Esimerkiksi kevään 2015 ohjelma näytti tältä:

•  25.2. Visuaalinen runous. Vesa Haapala: Kuka ampui Ötzin? (Otava 2012)
  • 25.3. Kansanperinne nykyrunoudessa. Vilja-Tuulia Huotarinen: Seitsemän enoa (WSOY 2013)
  • 22.4. Kaupunkimaiseman rytmejä. Anja Erämaja: Töölönlahti (WSOY 2013)
  • 20.5.Yhteiskunnallinen runous. Mikael Brygger: Tuuliatlas (Poesia 2014)

Hankkeen tavoitteena on purkaa ennakkoluuloja nykyrunouden vaikeudesta ja tehdä nykyrunoutta kaikessa moninaisuudessaan tunnetuksi. Kaikille avoimet runoilijakohtaamiset ovat matalan kynnyksen tilaisuuksia, jonne kuka tahansa voi pistäytyä ja antaa yhteisöllisen lukemisen johdattaa runon äärelle. Kirjastolaisille lukupiiri on tarjonnut oivan tavan syventää nykyrunouteen liittyvää osaamista.

Lukupiirin järjestelyistä on vastannut työryhmä, jossa on ollut mukana sekä kirjastolaisia että Nihilin Interitin edustajia (nihilinterit.wordpress.com). Lukukauden alussa työryhmä on kokoontunut ideoimaan kauden teemoja ja vieraita. Tällöin on myös jaettu vetovastuut. Tapaamisten järjestelyistä sekä keskustelun johdattelusta on vastannut aina vuorollaan työpari (yksi kirjastolainen ja yksi Nihilin edustaja). Runoilijoille on maksettu vierailusta palkkio.

Toimijat ja yhteistyötahot
Hanke on toteutettu yhteistyössä runoyhdistys Nihil Interitin kanssa (nihilinterit.wordpress.com). Järjestelyistä on vastannut työryhmä, jossa on ollut mukana sekä kirjastolaisia että Nihilin edustajia. Työryhmä lukupiirin järjestävänä tahona on toiminut hyvin. Olemme saaneet yhdistettyä erilaista osaamista. Toisaalta jaettu vastuu on taannut sen, ettei työtaakka ole kasvanut kenellekään liian raskaaksi. Tällaisessa yhteistyökuviossa myös kustannukset voidaan jakaa. Olemme mm. hakeneet hankkeellemme yhdessä ulkopuolista rahoitusta. Nihil Interitin lisäksi yhteistyötahoksi voi tiedustella myös esim. paikallisia harrastajaryhmiä.

Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Kirjasto on vastannut käsiteltävien runoteosten tilauksesta ja saatavuudesta.
Kirjasto on myös järjestänyt tilaisuuksiin teetarjoilun.
Tiedotus
Myös tiedotus on hoidettu kirjaston ja Nihil Interitin yhteistyönä. Kanavina lehdet, kirjaston ja Nihilin nettisivut, fb , sähköpostilistat sekä tietenkin ilmoitukset kirjastotilassa. Lukupiiriä varten suunniteltiin oma juliste ja flyer.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Rikhardinkadun kirjasto, Helsinki