Tapahtuma- ja ideapankki

puoli päivää
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Harry Potter -päivänä Kallion kirjastossa järjestettiin tapahtuma teemalla Koulupäivä Tylypahkassa. Päivän avulla haluttiin avata lapsille kirjallisuuden maailmaa elämyksellisellä ja toiminnallisella tavalla.

Tapahtumaan kuului kolme taikakierrosta Tylypahkan koulussa (10 lasta/kierros, ennakkoilmoittautuminen). Kierros alkoi Minerva MacGarmiwan johdolla Rohkelikkojen oleskeluhuoneesta, jossa taiteiltiin kullekin velho-oppilaalle taikasauvat. Matka jatkui salakäytävään, jossa lajitteluhattu kertoi kunkin oppilaan suosikkiaineen. Käytävän varrelta löytyi myös professori Verson pimeyskasvattamo, jossa kukin oppilaista etsi silmät sidottuina keitetyn spagetin, herneiden ja jääveden joukosta Tylypahkan koululle kuuluvia esineitä. Tämän jälkeen kurkistettiin rehtori Dumbledoren kansliaan, jossa kiireistä rehtoria sai hetken piinata kinkkisillä kysymyksillä. Kierros päättyi Severus Kalkaroksen liemiluokkaan, jossa oppilaat pääsivät kokeilemaan taikavoimiaan paiseenkarkoitus- ja älynnostatusliemien valmistamisessa.

Taikakierrosten lisäksi kirjaston lastenosastolla majaili ennustaja professori Punurmio, jonka värikkäässä mökissä sai käydä tiedustelemassa tulevaisuuteen liittyviä asioita (Punurmio vastasi kysymykseen selailemalla Harry Potter -kirjaa, etsimällä summamutikassa tietyn lauseen ja kehittämällä tästä vedenpitävän vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen). Lastenosastolla asiakkaita palveli kirjastonhoitaja Matami Prilli, joka jakeli uskaliaille kulinaristeille Bertie Bottin joka maun rakeita. Osastolla sai myös osallistua Harry Potter -tietovisaan.

Suositeltava ajankohta
Harry Potter -teemapäivät
Toimijat ja yhteistyötahot
Tapahtuman järjesti lastenosaston henkilökunta. Rekvisiittaa tapahtumaan saatiin lainaksi mm. Kallion kuvataidelukiosta.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Rohkelikkojen oleskeluhuone: pahvista ja foliosta tehty taulunkehys ovena, nojatuoleja, matto, viherkasveja, vanhoja lamppuja ja valoköynnöksiä, valkokankaalle heijastettu takkavideo YouTubesta, täytettyjä pöllöjä ym. Taikasauvoihin pahvipillejä, foliota, ohutta rautalankaa, piipunrasseja, helmiä, erilaisia askartelukaapin aarteita, riisiä, linssejä jne.

Salakäytävä: lajitteluhattu + pieniä lappuja, joissa Tylypahkan oppiaineiden nimiä

Verson pimeyskasvattamo: kolme vatia spagetille, herneille ja jäävedelle + vateihin piilotettavia pieniä tavaroita, käsipyyhkeitä

Dumbledoren huone: kuivajäätä, vanhoja tauluja jne.

Severus Kalkaroksen liemiluokka: kaikenlaista outoa ja ällöttävää, kuten luuranko, erikoisia liemiä lasipurkeissa, muovikäärmeitä, kuivajäätä. Pieniä pikareita, pipettejä.

Paiseenkarkotusliemen ohje: punakaalia ja vettä lämmitetään mikrossa 2 minuuttia, jolloin vesi muuttuu violetiksi. Oppilaat lisäävät pipetillä violettiin liemeen sitruunamehua, jolloin liemen väri muuttuu tumman pinkiksi.

Älynnostatusliemen ohje: Kukin oppilas saa pienen pikarillisen punaista mehua. Tähän oppilaat lisäävät tilkan kuivattua yksisarvisen maitoa (samariinia) ja sammakonkutua (hillosipuleita). Tämän jälkeen juomaa voi maistaa. Huom! Juomaa ei pidä juoda suuria määriä, sillä samariini saattaa alkaa ikävästi röyhtäyttämään tai kipristelemään vatsassa.

Muita tarvikkeita: henkilökunnan asut; ennustajan kristallipallo, värikkäitä kankaita ja tyynyjä sekä Harry Potter -kirjoja ennustaja Punurmiolle; Jelly Beans -karkkeja; ovi- ja opastekylttejä jne.

Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Suunnittelu, vastuualueiden jakaminen, rekvisiitan hankkiminen ja mainostus hyvissä ajoin. Tilat on hyvä koristella mahdollisiman valmiiksi jo tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Vähintään 3 viikkoa ennen tapahtumaa. Erityisesti tarvittavan henkilökunnan määrä tulee sopia hyvissä ajoin.
Tiedotus
Tiedotus somessa, kirjaston nettisivuilla, lähikouluissa ja kirjaston tiloissa.
Muuta huomioitavaa
Tapahtumaan ei ollut käytettävissä paljoa rahaa, joten suunnittelimme tapahtuman siten, että uusia hankintoja tarvittaisiin mahdollisimman vähän. Suurin menoerä oli kuivajää, jonka hankkiminen ei tapahtumaa varten ole kuitenkaan välttämätöntä. Kaikki toiminta oli oman henkilökuntamme toteuttamaa, mikä vähensi myös tapahtuman kustannuksia.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Aikataulu oli tiivis ja tekemistä paljon, joten päivä piti suunnitella ja aikatauluttaa huolella. Tapahtuma toteutettiin aikavälillä 13-17.30. Tänä aikana pidettiin kolme taikakierrosta (1,5 h/kierros) ja avointen ovien tunti Kalkaroksen liemiluokkaan sekä ylläpidettiin toimintaa ja asiakaspalvelua lastenosastolla. Kierroksen toteuttamiseen tarvittiin 5 työntekijää, minkä lisäksi osastolla oli normaali määrä henkilökuntaa asiakaspalvelussa.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kallion kirjasto