Tapahtuma- ja ideapankki

Kesto
0-2h
ilmainen
Lisää tietoa: Palkkioon, esim. karkkiin voi laittaa 5-10 euroa.
Kuvaus ja tavoite

Oulunkylän kirjaston eläinteemaiseen lastenlauantaihin kuului muun ohjelman ohella Villi eläinjäljitys, jonka oli tarkoitus tarjota viihdykettä myös kouluikäisille, vaikka nuoremmatkin olivat tervetulleita. Villi eläinjäljitys oli sisällä kirjastotilassa järjestetty luontoretki, jossa lapset saivat tunnistaa eläinten jälkiä ja ääniä sekä kiikaroida seinille kiinnitettyjä lintujen kuvia. Mukana oli myös satuelementtejä: löydettiin kirjastosalista esineitä, joista luonto-opas kertoi niihin liittyneitä eläinsatuja. Retken lopuksi lapset saivat Jäljittäjämestarin diplomin ja pienen palkinnon. Luontoretki onnistui yli odotusten. Osallistuneet lapset oppivat lisää eläimistä ja olivat hyvin innostuneita retkestä.

Suositeltava ajankohta
Suuremman lastentapahtuman yhteydessä (tai kutsumalla alempia koululuokkia)
Toimijat ja yhteistyötahot
Tapahtuma järjestettiin yksin kirjaston henkilökunnan toimesta.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Välttämättömät materiaalit: muutamia kiikareita ja suurennuslaseja, tulostettuja ja paperista leikattuja lintujen kuvia, tulostettuja, paperista leikattuja eläinten jalanjälkiä (voi kopioida jälkikirjoista), Maailman eläimet äänessä -kirja sekä Jäljittäjämestarin diplomit. Lisäksi vapaavalintaisia eläinsatuihin liittyviä esineitä (esim. kaurahiutaleita ja kolme erikokoista puurolautasta, punainen hilkka/huivi, maljakko ja laakea lautanen, Ihaan häntä ... ) Halutessaan luonto-opas voi myös pukeutua rooliin sopivasti (itse käytin safarihattua ja kiikareita). Jäljittäjämestarin diplomin lisäksi voi myös antaa jonkin pikkulahjan tai karkkia, jos näitä sattuu olemaan varastossa.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Mikäli tulostaa kuvia netistä, on hyvä katsoa, että ne ovat tekijänoikeudellisesti vapaasti käytettävissä.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Ennen Villiä eläinjäljitystä kirjasto on valmisteltava luontoretkeä varten. Kirjastosta voi tehdä metsämäisemmän pehmolelueläinten, huonekasvien ja muoviköynnösten avulla. Tässä tapauksessa kirjasto oli jo valmiiksi tuunattu eläinpäivää varten, mutta tämä ei ole välttämätöntä luontoretken kannalta. Paperisia lintuja kiinnitetään korkealle kirjaston seinään. Paperista leikatut eläinten jäljet teipataan kontaktimuovilla lattiaan eri puolelle kirjastoa ja asetellaan niin kuin kyseinen eläin olisi siitä kulkenut. Jälkien lähelle asetetaan joku esine, joka sopii kyseiseen eläimeen liittyvään satuun (esim. suden jälkien lähelle punainen huivi). Lapset kutsutaan lähtemään Villiin luontojäljitykseen ja heiltä kysytään, ovatko he riittävän herkkäkorvaisia ja tarkkasilmäisiä ottamaan haasteen vastaan. Luonto-opas kuljettaa lapset jälkien luo, antaa heidän tutkia niitä suurennuslasilla ja pyytää arvaamaan, mikä eläin on siitä kulkenut. Arvasivat lapset oikein tai väärin, luonto-opas soittaa seuraavaksi eläinkirjasta saman eläimen äänen. Jos eläimeen liittyy satu, luonto-opas ottaa siihen liittyvän esineen esille ja kertoo kyseisen sadun. Lapset seuraavat jälkien luota toisille ja jossakin välissä käyvät kiikaroimassa seinälle kiinnitettyjä lintuja ja yrittävät tunnistaa mahdollisimman monta. Kun kaikki jäljet on käyty läpi (itse käytin kuutta nisäkästä plus lintujen kuvia) lapset saavat Jäljittäjämestarin diplomin ja mahdollisesti pienen palkkion hyvin onnistuneesta tunnistustyöstä.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Ensin kannattaa varata itselleen kirja eläinten jäljistä ja Maailman eläimet äänessä, sekä etsiä vapaasti käytettäviä lintujen kuvia.
Tiedotus
Villin eläinjäljityksen tiedotus hoitui yhdessä lasten eläinlauantain muun ohjelman kanssa. Tapahtumasta ja sen ohjelmasta tehtiin julisteita erilaisilla eläinkuvilla ja julisteita kiinnitettiin kirjastoon ja levitettiin paikkakunnalle. Ilmoitusta tarjottiin Helsingin sanomiin ja paikallislehteen. Lisäksi tapahtuma merkittiin paikkakunnan tapahtumakalenteriin.
Muuta huomioitavaa
Villi eläinjäljitys oli varsinaisesti tarkoitettu koululaisille, mutta hyvinkin pienet alle kouluikäiset lapset olivat siitä innostuneita ja halusivat mukaan. Erilaisten ikäryhmien yhdistäminen ei kuitenkaan aiheuttanut mitään hankaluutta, sillä luontotaidot eivät aina ole kiinni iästä. Ihan pienille myös jo kiikarien ja suurennuslasien kokeileminen oli jännää.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Esineiden, jälkien ja kuvien kiinnittäminen paikoilleen. Tilan mahdollinen koristeleminen metsäksi ja Jäljittäjämestarin diplomien tulostaminen.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Oulunkylän kirjasto