Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Kirjaston poistokirjoista tehdään uutta: käyttötavaraa, koriste-esineitä. Kerran kuukaudessa uusi aihe.Tavoite saada yhteisötalossa toimiva kirjasto tutuksi ja iloista yhdessä oloa sekä uuden oppimista ilman kalliita välineitä tai osallistujamaksua. Myös nuorisotoimen tilat samassa talossa, joten nuorisollakin matala kynnys osallistua.

Ohjeet ovat helppoja eikä tarvita aiempaa askartelukokemusta, silti tulokset näyttäviä.Viemme kierrätysideaa eteenpäin:)

Poistokirjan uusi elämä jouluenkelinä oli menestys!

Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Kirjastosta poistetut kirjat (kuumaliimaa+ pientä koristetta)
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Ohjaajana toimii askartelua harrastava kirjastovirkailija. Myös vahtimestarit ym. henkilökuntaa on informoitu keräämään kulloinkin sopivaa poistokirja-aineistoa valmiiksi jo etukäteen. Keräämme jatkuvasti myös poistokirjojen värikkäitä välilehtiä sekä tarvittaessa pelkkiä kansia työpajoja varten. Asiakkaiden suosiossa ovat nimenomaan kellertävät ja ruskeansävyiset vanhat kirjat.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Poistokirjamateriaalin keräys tulee aloittaa hyvissä ajoin esim. kuukausi ennen (meillä on jatkuva keräys) ja mallit on oltava kokeiltu ennen sitä. Mainostamista varten seuraavan kuukauden mallin on oltava valmiina melkein heti edellisen pajan jälkeen.
Tiedotus
Ennen tapahtumaa :tiedotamme tapahtumasta paikallisradiossa, -lehdessä, kirjaston nettisivuilla,Facebookissa ,lähikauppojen ilmoitustauluilla sekä kirjaston tiskillä.
Muuta huomioitavaa
Vaikka paja on tarkoitettu ensisijaisesti aikuisille, niin lapsia tulee usein aikuisten kanssa - heille on hyvä varata etukäteen jotain puuhaa, esim.kuviolävistimiä. Ketään emme aja pois :)
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Joensuun seutukirjasto /Reijolan kirjasto