Tapahtuma- ja ideapankki

lukemisesteiset
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Taatusti ekologinen joulukalenteri! Joulukalenterikassiin kerätään 24 kuvakirjaa.  Jokaiselle kassille annetaan nimi, joka liittyy kassin teemaan.  Joulukuun ensimmäisestä päivästä alkaen kassista valitaan yksi kirja päivässä.  Kirjaa voi lukea iltasaduksi tai vaikka aloittaa jokaisen päivän satuhetkellä. Kirjojen kanssa joulun odotus kuluu kuin siivillä eikä joulun jälkeen tarvitse miettiä tyhjien joulukalentereiden hävittämisongelmaa.  Riittää kun palauttaa kassin ja kirjat kirjastoon!  Kassin voi koristella jouluisesti.

Suositeltava ajankohta
marras-joulukuu
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Kirjastokassi, askarteltuja nimilappuja, värikästä nauhaa
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Kirjat valitaan valmiiksi. Keksitään kullekin kassille nimi ja kirjoitetaan se kartongista valmistettuun nimilappuun. Tehdään listat kassin sisältämistä kirjoista ja laitetaan lista kassiin. Kassin nimilappuun kiinnitetään rfid-tarra. Kirjat ja kassi lainataan asiakkaalle asiakaspalvelussa.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Kannattaa aloittaa kirjojen koonti ja valikoiminen jo marraskuun alussa ja tehdä riittävästi valikoimaa.
Tiedotus
Normaalitiedotus, flaierit ja julisteet. Tiedotteet myös kouluille ja päiväkodeille.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Seinäjoen kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto