Tapahtuma- ja ideapankki

Kohderyhmä
kaikki asiakkaat
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Osallistuimme kansalliseen pelipäivään järjestämällä viikolla omatoimisesti pelattavan peliturnauksen. Tarkoituksena oli saada asiakkaat tietoiseksi siitä, että meillä on lainattavana myös lautapelejä sekä tietysti ilahduttaa asiakkaita.

Suositeltava ajankohta
Milloin vain tai pelipäivänä.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Helppo lautapeli, missä voi laskea pisteitä ja kilpailla tuloksista.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Ensin kehitin idean helposti ja vähin resurssein toteutettavaan pelitapahtumaan. Päädyin peliturnaukseen, jossa kaksi asiakasta kerrallaan voi matsata toisiaan vastaan helpossa lautapelissä, jonka pistetuloksen voi ottaa ylös. Pelaajien voittotulokset kirjattiin ylös vihkoon, ja perjantai-iltana julkaistettiin voittaja, joka sai viikon aikana pelatuista otteluista parhaat pisteet. Vielä hauskempaa olisi pitää ihan kunnollinen, päivän kestävä turnaus, johon ilmottauduttaisiin ja voittajat pelaisivat aina toisiaan vastaan, mutta se olisi vaatinut meidän kirjastolta vähän liikaa resursseja, joten päädyimme kevennettyyn versioon.

Idean saatuani ostimme peliturnauksen voittopalkinnoksi lahjakortin pelikauppaan. Sitten varasin useamman kappaleen pelattavaa lautapeliä kirjastolle (tässä tapauksessa Pingwin Deluxe) ja tein tiedotteet HelMet-verkkosivuille, facebookiin ja julisteen kirjaston tiloihin. Kerroin myös muulle henkilökunnalle turnauksesta, ja opetin pari kolleegaa pelaamaan pelattavaa peliä että he osaavat myös opastaa asiakkaita jotka ovat halukkaita osallistumaan turnaukseen. Lopuksi rummutimme turnausta asiakkaille, etenkin sellaisille joiden uskoimme haluavan pelata lautapelejä. Turnausviikolla opetimme asiakkaita pelaamaan turnauspeliä, ja keräsimme voittopisteitä vihkoon. Perjantaina oikein keskityimme peluuttamaan turnauspeliä asiakkailla, ja illalla julkaistettiin voittaja.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Noin pari viikkoa ennen turnausta riittää. Siinä ajassa ehtii varaamaan tarvittavat pelit, opetella niiden säännöt, tehdä tiedotuksen sekä asiakkaille että henkilökunnalle ja hankkia palkinnon.
Tiedotus
Normaali tapahtumatiedotus. Tärkeää tiedottaa myös omalle henkilökunnalle.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Olisi hyvä, että turnauksen ajan kirjastossa olisi aina joku, joka osaa opastaa turnauksessa pelattavan pelin säännöissä ja lisäksi innostaisi asiakkaita osallistumaan turnaukseen.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Oulunkylän kirjasto