Tapahtuma- ja ideapankki

jokin muu
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Lukuvinkkausta asiakkaille: Tove Jansson –aihekassi, joka kootaan kirjastossa ottaen huomioon asiakkaan toiveet. Asiakas – etenkin sellainen jolla ei ole omia täsmällisiä toiveita - saa aineistoa monipuolisesti ajankohtaiselta kirjailijalta

Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Tiivis kirjailijaesittely markkinointia varten, kangaskasseja materiaalin pakkaukseen, kirjailijan teosluettelo, laminoituja lipukkeita TOVE100-logolla kassinkahvaan
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Kotikirjaston asiakkaille jaettiin Tove Janssonista kertova A4-kokoinen esite edellisen kuukauden kirjakassissa. Kirjailijaesittelytekstin jälkeen kerroimme asiakkaalle: "Olemme Kotikirjastossa koonneet Tove Jansson -aiheista materiaalia ja voimme halutessanne lähettää teille Tove Jansson -aihekassin (noin viisi kirjaa/kassi).” Kun ennen seuraavaa asiakaskäyntiä olimme asiakkaisiin yhteydessä, moni jo kiinnostuikin kassista ja pyysi sellaisen itselleen. Seuraavan reitin kirjakassiin pakkasimme mustan kangaskassin johon keräsimme viisi erityyppistä teosta Tove Janssonilta. Kassissa saattoi olla aikuisten novellikirja, Muumikirja, kirjailijan elämäkerta, taidekirja Janssonista ja äänikirja. Asiakkaat saattoivat esittää itse myös toiveita, esim. ”ei sarjakuvia”. Kassit eivät olleet siis samanlaisia vaan yhdistävänä tekijänä oli teemavuoden kirjailija.

Asiakkaamme olivat todella kiinnostuneita aineistokassistamme. Tove Jansson –juhlavuosi oli varmasti yksi syy. Kampanja toteutettiin keväällä 2014 mutta vielä elokuussakin tuli muutamia Tove-kassipyyntöjä. Kaikkiaan lähetimme Tove-kasseja 30 kpl.

Tiedotus
Edellisen kuukauden kirjakassissa asiakkaat saivat esitteen kirjailijasta. Saatoimme kysyä myös puhelimitse, kiinnostaisiko Tove Jansson -aiheinen lukupaketti.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Helsingin kaupunginkirjaston kotipalvelu