Tapahtuma- ja ideapankki

puoli päivää
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Yhteisöllisessä moniaistisessa muistelutilassa kohdataan ja muistellaan, kerrotaan ja kuunnellaan tarinoita ja elämyksiä. Äänellä, kuvala, hajuilla ja kohtamisella voidaan herätellä muistoja ja luoda tunelmaa, jossa on helppo olla ja tutustua myös tuntemattomiin.

Yhteisöllinen toteuttaminen vaatii paljon, mutta se myös antaa paljon.Yhteisöllisesti toteutettu muistelutila voi olla esimerkiksi paikallishistoriaan liittyvä tila, joka toteutetaan kotiseutuyhdistyksen kanssa.

Tilan teema voi olla jokin paikallinen tunnettu hahmo (kulttuurihahmo, vaikuttaja,jne), jokin tietty tapahtuma paikallishistoriassa tai vaikkapa jokin kaikkien tuntema ilmiö. Tapahtumia voi olla myös monikulttuurisuuteen liittyvä tila, jossa jaetaan muistoja ja tietoa esimerkiksi kotimaasta.

Lisätietoa moniaistisista tiloista:

www.aistienmenetelma.net

Suositeltava ajankohta
iltapäivä, alkuilta
Toimijat ja yhteistyötahot
paikalliset yhdistykset, vanhustentalot, kirjastot, museot, oppilaitokset

Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Aiheeseen sopivaa rekvisiittaa, kuvia, äänimaailmaa, jotain haisteltavaa, maisteltavaa ja hypisteltävää.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Huomioi normaalit tekijänoikeusasiat: lupa taustamusiikille, heijastettaville kuville ja videoille jne. Jos tapahtumaa tallennetaan, pydä osallistujilta lupa aineiston mahdolliseen jatkokäyttöön.

Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Sovitaan aihe, jota lähdetään työstämään yhdessä valitun yhteistyötahon kanssa.

Sovitaan aikataulusta, varataan tila tai teltta, jossa tapahtuma toteutetaan.

Tiedotetaan tapahtumasta.

Kerätään rekvisiittaa ja suunnitellaan tapahtumaa yhdessä yhteistyötahon kanssa, huomioiden tilan ja kohderyhmän tarpeet. Valmistellaan tila ja nautitaan yhdessä olemisesta!

Esimerkki paikallishistoriallisesta muistelusta Lumon kirjastossa: http://www.aistienmenetelma.net/files/2413/8607/1868/lumo_ja_paivalehti.pdf

Tiedotus
Kirjaston omat tiedotuskanavat, yhteistyökumppaneiden verkostot
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot