Tapahtuma- ja ideapankki

puoli päivää
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Joka toukokuu järjestetään Valtakunnallinen pyöräilyviikko -tapahtuma. Sen yhteydessä päätimme vuonna 2013 järjestää yhdessä paikallisen pyöräilyseuran kanssa Kirjastopyöräilyn. Käytännössä tapahtuma oli rauhallinen pyörälenkki, joka kiersi mukavan reitin ympäri kaupunkia useamman kirjastotoimipisteen kautta. Kirjastoissa käytiin sisällä juomassa mehua ja syömässä keksejä ja kuuntelemassa kirjastohenkilökunnan vinkkauksia pyöräilyaiheisista kirjoista.

Lenkki oli myös kirjaston henkilökunnan virkistysiltapäivä.

Lenkillä oli mukana myös Kaisa Leka, joka oli lisäksi illemmalla kirjastossa kirjailijavieraana ja kertoi teoksistaan.

Tiedotus: Kirjastopyöräily kannattaa yrittää saada pyöräilyviikon muun tiedotuksen mukaan. Sen lisäksi hyödynnetään tietenkin kaikkia mahdollisia tiedotuskanavia.

Suositeltava ajankohta
Toukokuu
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjasto ja pyöräilyseura
Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Kannattaa olla yhteydessä pyöräilyviikon muita tapahtumia järjestäviin tahoihin (=pyöräilyseuraan), jotta ei tule päällekkäisyyksiä. Eli jo erittäin hyvissä ajoin kannattaa aloittaa tiedustelu ja tiedotus yhteistyökumppaneiden kanssa.
Tiedotus
Kirjastopyöräily kannattaa yrittää saada pyöräilyviikon muun tiedotuksen mukaan. Sen hyödynnetään tietenkin kaikkia mahdollisia tiedotuskanavia.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Hienoa säätä sopii toivoa. Auringonpaisteessa on mukavampi pyöräillä kuin räntäsateessa.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Jyväskylän kaupunginkirjasto