Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
alle 500€
Kuvaus ja tavoite

Poistokirja-askartelupajan voi järjestää aikuisille tai lapsille kirjojen ja kierrätyksen ystäville. Käsityöopettaja tai askartelutaitoinen kirjastonhoitaja opastaa kirjojen tuunauksessa ja antaa askarteluvinkkejä.

Askartelutapahtumaan voi piipahtaa tekemään yhden tuunauksen tai askarrella ajan kanssa vaikkapa koko kaksituntisen työpajan. Aikuisten työpajaan ei tarvitse välttämättä ilmoittautua etukäteen, mutta lastenosaston askartelupajaan on pyydetty ennakkoilmoittatumista. Paikan päälle kirjasto varaa materiaaleja ja työvälineitä, mutta asiakas voi ottaa mukaan myös oman tuunattavaksi sopivan kirjan tai kirjoja.

Suositeltava ajankohta
Esim. poistomyynnin kanssa samaan aikaan tai ympäristöviikolla tai muuten vain.
Toimijat ja yhteistyötahot
Lahdessa yhteistyökumppanina on ollut paikallinen käsityöyrittäjä/-opettaja, joka on erikoistunut kirjatuunaukseen, mutta askartelut onnistuvat myös vähänkään askartelutaitoja omaavalta henkilöltä tai henkilökunnalta.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Leikkausalustoja (esim. vanhoja kirjoitusalustoja), suojamuovia pöydille, liimaa (erikeeper+paperiliima), viivottimia, saksia, mattopuukkoja, vesivärit, nauhoja, nappeja, nippeleitä, kiiltokuvia tms. tilpehööriä. Tietenkin sopivia poistokirjoja, vanhoja kirjoja, nuotteja, karttakirjoja, lastenkirjoja, mietelausekirjoja, sarjakuvakirjoja. Tavallisista romaaneistakin saa aikaan vaikka mitä, jos kirja on muovitettu kansipapereiden kanssa. Kun muovitetut kansipaperit irroittaa repimällä, jäljelle jää usein upean värinen kovakantinen kirja, josta saa esim. rasian tai käsilaukun.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Kuva poistettu.

Muuta huomioitavaa
Kuvia tuunatuista kirjoista allekirjoittaneelta.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Lahden kaupunginkirjasto