Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
alle 500€
Kuvaus ja tavoite

Lahden kaupunginkirjastossa järjestetty runoraati on runoutta esille tuova tapahtuma, jossa paikallisen teatterilinjan opiskelijat lausuvat runoja ja kolmihenkinen paikallisista "julkisuuden"henkilöistä koostuva raati arvioi ja analysoi esitetyt teokset.

Suositeltava ajankohta
Runouden teemapäivä esim. Runebergin päivä 5.2.
Toimijat ja yhteistyötahot
Paikallinen teatterilinja, nuorisoteatteri tai muu teatteri sekä paikallisia henkilöitä, taiteilijoita, joilla voisi olla kosketuspintaa runouteen tai sanataiteeseen yleensä. Tapahtuman on juontanut paikallinen runoilija.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Lahdessa tapahtuma järjestetty 150 paikkaisessa auditoriossa, onnistuu pienemmässäkin esiintymistilassa. Paneelipöytä kolmelle raadin jäsenelle ja pieni esiintymistila runonlausujalle. Raatilaisille on laminoitu pistekyltit 1-5, joilla runo ensin arvioidaan numeraalisesti. Runon saamat yhteispisteet on kirjoitettu runoilijan ja runon nimen lisäksi fläppitaululle.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Sanastolta on pyydetty luvat esitettyihin runoihin. Runoja on esitetty n. 7-10 kpl ja niihin luvat ovat maksaneet n. 10€ kpl. (http://www.sanasto.fi/luvat/luvat/hae-esityslupaa/)
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Ensin otetaan yhteyttä teatterilinjaan, saadaanko sieltä esiintyjät. Samaan aikaan metsästetään raatilaisia 3 kpl ja mietitään lisäksi tapahtumalle sopiva juontaja. Pari kirjastonhoitajaa valitsee esitettävät runot esim. jonkin teeman ympäriltä tai sitten vain mahdollisimman erilaisia ja eri tyyliä/aikakautta edustavia runoja ja/tai runoilijoita. Pyydetään valittuihin runoihin esitysluvat Sanastosta (www.sanasto.fi). Sitten vain markkinoidaan ja nautitaan runollisesta iltatapahtumasta.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Sopivien raatilaisten keksiminen saattaa olla haastavaa ja heidän kiireidensa takia esiintymisestä kannattaa sopia hyvissä ajoin. Runojen lausujat tarvitsevat myös aikaa harjoitella esityksensä. N. 2 kk ennen esitystä on sovittu jo ensimmäisiä esiintyjiä.
Tiedotus
Facebook, ilmoitustaulut, lehtimainos, menoinfo.fi, mediatiedote.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Lahden kaupunginkirjasto