Tapahtuma- ja ideapankki

koko päivä
alle 500€
Kuvaus ja tavoite

SykeCon on Kiimingin kirjaston (Oulun kaupunginkirjasto) ja Kiimingin nuorisotalo Sykkeen yhteinen Kansallisen pelipäivän peli- ja mediatapahtuma, jonka tavoitteena on esitellä pelaamista harrastuksena, tarjota pelielämyksiä sekä tutustuttaa värikkääseen digimedia aikaan ja sosiaalisen median ilmiöihin. SykeCon tarjoaa tietoa ja työkaluja myös vanhemmille ja kasvattajille.

SykeConin 2014 ohjelmassa on "Pelitaitoa perheisiin - asiaa pelaamisesta ja pelikulttuurista" -luento, jonka pitää Pelitaito-kouluttaja Nuppu Soanjärvi (EHYT ry), pelien ja blogien esittelyjä kirjaston nuorten osastolla, mm. strategiapeli Dota2, geokätköily, Tumblr-blogi Mezzosoleil ja Kootut Murut -sisustus- ja tuunausblogi - sekä lauta-, konsoli- ja selainpelien pelipisteitä ja esittelyjä. Päivän aikana käydään myös Kimble- ja tanssipeliturnaukset sekä aarteenetsintää perheen pienimpien kanssa. Tapahtumaan on tilattu materiaalia niin Pelikasvattajien verkoston kautta kuin Nordic Game Day -organisaatiosta, mm. pelipalkintoja ja ikärajaheijastimia.

Tapahtuma järjestetään Kiimingin Syke-talossa la 15.11.2014, ja tavoitteena on, että tapahtumasta tulee toistuva, jokavuotinen tapahtuma lapsille ja nuorille.

Suositeltava ajankohta
Koulujen syys- tai kevätlukukaudella
Toimijat ja yhteistyötahot
Järjestäjinä toimivat Oulun kaupunginkirjasto sekä Oulun kaupungin nuorten palvelut: Kiimingin aluekirjasto ja Kiimingin nuorisotalo Syke, jotka sijaitsevat samassa kiinteistössä ja jakavat esim. yhteisen audiotorion. Tapahtuman sisältö on suunniteltu yhteistyössä yksittäisen bloggaajien ja peliharrastajien kanssa, lisäksi luentovaihtoehdoista on keskusteltu eri tahojen kanssa, esim. EHYT ry, Pelitaito-hanke, Suomen Vanhempainliiton VALOSA-hanke sekä Oulun kaupungin projektitoimiston kanssa.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
SykeConin tiedotukseen ja markkinointiin on pyritty panostamaan mm. laajalla printtimainonnalla (tulostettavat julisteet, infonäyttöjulisteet ja A5-kokoinen esite), tapahtuman harrastusesittelyihin toteutetaan tueksi PowerPoint-esitykset.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Luennoitsija- ja esiintyjäsopimukset, myös kuvien näyttöoikeuteen on kiinnitetty huomiota.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Tapahtuma toteutetaan Kiimingin kirjaston lauantaiaukiolojen puitteissa klo 10-16. Tapahtumassa on sekä vapaasti käytettävissä olevia pelipisteitä, joissa tarjolla on niin lauta-, konsoli- kuin selainpelejä eri ikäryhmille suunnattuina (esim. kirjaston lasten osastolla on alle kouluikäisille suunnattuja pelejä, nuorisotalon puolella taas koululaisille ja lukiolaisille suunnattuja pelejä). Myös ikärajasuositukset ovat esillä selkeästi.

Lisäksi tapahtumaan on aikataulutettu tasatunnein Pelitaito-kouluttajan luento sekä neljä tapahtuman teemaan linkitettyä harrastusesittelyä.

Tapahtuman henkilökunnassa on sekä kirjaston henkilökuntaa että nuorisotalon henkilökuntaa.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Tapahtuman suunnittelu tulee aloittaa ajoissa, SykeCon 2014 on suunniteltu puoli vuotta, josta aktiivista suunnittelu- ja toteutustyötä n. 3 kuukautta. Organisaatioiden välinen yhteistyö, sisällön suunnittelu ja esiintyjien etsiminen vievät aikaa, lisäksi tiedotukselle tulee varata tarpeeksi aikaa: tällä erää tiedotus haluttiin käyntiin ennen syyslomaa, jolloin tapahtuman ohjelman tuli olla valmiina kuukautta ennen tapahtumaa.
Tiedotus
Tiedotuksessa huomioidaan printtimainonta kirjaston omissa kanavissa, kaupunkiorganisaation sisällä sekä alueen muiden toimijoiden organisaatioissa. Tapahtumalle on laadittu sekä julisteet että esite. Lisäksi tiedotusta tehdään tapahtuman omalla Facebook-sivulla, kirjaston www-sivuilla ja sille on suunnitteilla myös pienimuotoinen Instagram-kampanja. Tapahtumapaikalle laaditaan opasteet ja aikataulut. Tapahtumasta pyritään saamaan jutut myös paikallismediaan.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Tapahtumalle tulee suunnitella koko päivän yhteinen aikataulu sekä määritellä vastuuhenkilöt kullekin toimintapisteelle. Lisäksi tapahtuman esiintyjistä ja heidän vieraanvaraisuudesta tulee huolehtia.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kiimingin kirjasto / Oulun kaupunginkirjasto