Tapahtuma- ja ideapankki

Kesto
puoli päivää
Kuvaus ja tavoite

SeniorSurf -päivän tarkoituksena on madaltaa kynnystä käyttää tietoteknisiä palveluita ja laitteita, rohkaista uusien asioiden oppimiseen ja opastaa. Tapahtumaan voivat osallistua myös nuoremmat.

Päivän aiheina olivat Vero.fi:n palvelut ja lomakkeet (Verotoimiston viestintä), Sukututkimus netissä (Suomen Sukututkimusseura), Seniorin tietoturva (Enter ry) ja HelMetin e-kirjat ja Promentor Web -kielikurssit (kirjaston henkilökunta). Alustajat pitivät 30 min puheenvuoron ja 15 minuuttia oli varattu kysymyksille. Puolivälissä oli kahvitauko 15 min.

Osallistujia oli 15 ja he saivat paljon uutta tietoa ja kyselivät; nämä palvelut olivat heille uusia.

Suositeltava ajankohta
Päivällä senioreille
Toimijat ja yhteistyötahot
Kannelmäen kirjasto/Helsinki, Vero.fi, Suomen Sukututkimusseura, Enter ry
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Monitoimitila tms. luokka, nettiyhteys ja videotykki. Tabletit plussaa.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

1. Suunnitellaan päivän ohjelma hyvissä ajoin. Ota huomioon esim. asiakastoiveet jos mahdollista.

2. Kutsutaan alustajat, sovitaan aikataulut. Varataan tila ja tekniikka.

3. Markkinointi vähintään 1-2 kk ennen (paperiesitteet, HelMet.fi , some, HS Minne mennä, yhdistykset jne).

4. Tapahtumapäivänä keitetään kahvit ja tila järjestetään, varmistetaan tekniikka ja sitten tapahtuu!

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Puhujat hankittava hyvissä ajoin, jopa kuukausia ennen, koska esim. viranomaisilla on kiireiset aikataulut.
Tiedotus
Markkinointi ja tiedotus vähintään 1-2 kk ennen (paperiesitteet, HelMet.fi , some, HS Minne mennä, yhdistykset jne). Tapahtuman jälkeen voi jakaa esim. valokuvia kirjaston somessa.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Aikaa järjestelyihin tarpeeksi. Varmista tekniikka.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kannelmäen kirjasto