Tapahtuma- ja ideapankki

Kesto
puoli päivää
Kuvaus ja tavoite

Koko perheen tapahtuma kirjastolla tuo tekemistä esimerkiksi lomaviikolle. Sopiva tapahtuma-aika voi olla vaikka klo 11-15. Tapahtuman voi tehdä yhteistyössä esimerkiksi nuoriso- ja liikuntapalvelujen kanssa. Tässä kuvauksessa keskitytään kirjaston järjestämään osuuteen Seikkailupäivässä.

Seikkailu tarjoaa teemana laajat mahdollisuudet: eri kirjojen hahmot seikkailevat kuka missäkin, ja eri tahojen järjestämät pisteet eivät luultavasti tule olemaan kuitenkaan liian samankaltaisia. Kirjaston järjestämä osuus voi olla eräänlainen kirjastosuunnistus, joka tutustuttaa kirjastoon tilana.

Toimijat ja yhteistyötahot
Seikkailupäivään saa sitä enemmän sisältöä, mitä useampi taho on mukana järjestämässä. Kun päivän ohjelman toteuttaa useammassa eri pisteessä saman talon sisällä, voi jokainen kuitenkin suunnitella oman pisteensä suht vapaasti, ja saadaan ohjelmaa pidemmäksi aikaa. Esimerkiksi nuoriso-, liikunta- ja kulttuuripalvelut voivat olla hyviä yhteistyökumppaneita.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
- Karttoja kirjastosta, suurennuslasi kartan tutkimiseen lisää seikkailun tuntua
- Kartonkia passien tekemiseen
- Rastien numerot ja vihjeet seuraavalle rastille, tulostettuja Nallen kuvia rastien vihjeaineiston merkitsemiseen, langanpätkiä yhden rastivälin merkitsemiseen
- Tilaa voi somistaa vaikka teippaamalla erilaisia reittejä lattiaan
- Mustaa kangasta tai kreppipaperia luolan sisutamiseen
- Muutama tulostettu aarrearkun kuva johdattamaan palkinnon eli aarrearkun äärelle
- Yllätyspussukat kaikki seikkailut selättäneille, sisältö esim.: kultakolikoita, tapahtumaa varten räätälöity kirjanmerkki, tatuointitarra, infolappu vanhemmille

- Henkilökunnan rooliasut ehdottomasti plussaa!
- Jos suunnistuksen pohjatarinassa on mukana Nalle ja kirjaston maskotti, nämä tarvitaan myös tapahtumaan paikalle
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Osallistujat saavat tullessaan kartan, jonka avulla he löytävät luolan (esim. pimeä huone, johon pitää ryömiä pöydän alta). Luolasta saa mukaansa passin, johon kerätään jokaiselta kolmelta seikkailupisteeltä tarra. Passiin on myös merkitty pisteiden sijainnit. Pisteet voi kiertää haluamassaan järjestyksessä.

Kirjastosuunnituksen taustatarinassa Nalle on tullut kirjaston maskotin luo kyläilemään. Maskotti alkaa kuitenkin olla huolissaan, sillä Nalle on kadonnut - voisivatkohan lapset auttaa? Nallen lempikirja löytyy lastenosastolta, sieltä löytyy myös lisää vihjeitä.

Kirjastosuunnitus voi koostua esimerkiksi viidestä rastista (pienimmille jo tämä on aika paljon, koska koko seikkailussa on kolme pistettä). Langanpätkien seuraaminen seuraavan vihjeen luokse toimii monen ikäisille lapsille. Viimeinen vihje (arvaa, mikä satu on kyseessä) kysyttiin tietäjän asuun pukeutuneelta työntekijältä, joten vaikeusastetta oli siinä kohdassa mahdollista soveltaa hieman lasten iän mukaan.

Muita vihjeitä voivat olla esimerkiksi: "mistä löydät lisää lankoihin liittyvää aineistoa? Missä on lisää Saksasta kertovia kirjoja? Mitä muuta katseltavaa kirjastossa on kuin kirjoja (vastaus: elokuvia/näyttely/tms)". Vihjeiden avulla seurataan Nallen reittiä, ja lopuksi viimeisellä rastilla on Nallen kirjoittama kirje. Nalle on halunnut yllättää ystävänsä, mutta yllätystä piti hieman valmistella. Kirjeessä kerrotaan Nallen piilopaikka, jossa lapset saavat käydä kurkistamassa (piilossa näkyy Nalle ja kortti/lahja/muu yllätys maskottiystävälle). Nallen piilopaikan löydyttyä kirjastosuunnistuksesta saa tarran.

Kun lapsi tulee näyttämään täynnä olevaa passia, on viimeisen yllätyksen aika: aarrearkun kuvia seuraamalla löytää aarrearkun, josta jokainen seikkailija saa ottaa mukaansa yllätyspussin.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Ajankohdan sopiminen mahdollisimman aikaisin yhteistyökumppanien kanssa. Itse tapahtuman sisällön suunnittelu rekvisiitan valmistamisineen vie muutaman työpäivän, joten muun työn ohessa valmisteluun kannattaa varata vähintään kaksi viikkoa. Jos suunnistuksen vihjeet haluaa perustaa tiettyihin kirjoihin tms., niiden etsiminen ja varaaminen kannattaa tehdä vielä aiemmin.
Muuta huomioitavaa
Jos kirjastosuunnistuksen tehtävät vaativat lukutaitoa, (kuten tässä esimerkissä), kannattaa miettiä, pitäisikö siitä vielä erikseen viestiä. Myös soveltamismahdollisuuksia eri-ikäisille kannattaa pohtia. Esimerkiksi kirjattu kirjastosuunnistus vaikutti sopivan parhaiten alakouluikäisille lapsille, mutta myös nuoremmat kiersivät reittiä menestyksellisesti aikuisen kanssa.

Palautteen keruu tapahtumasta
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Kirjastosuunnituksen toteutus tietäjän hahmon kanssa vaatii useamman henkilön Seikkailupäivän tehtäviin: jonkun täytyy toivottaa tulija tervetulleeksi ja ohjeistaa kartan kanssa, jonkun täytyy selostaa kirjastosuunnistuksen kulku ja jonkun jakaa tarrat suunnistuksen läpäisseille. Ainakin henkilökuntaresursseilla on siis syytä varautua. Rasteja muokkaamalla suunnistuksen voi toteuttaa vähemmälläkin työntekijämäärällä.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Sievin kirjasto