Tapahtuma- ja ideapankki

Kesto
0-2h
Kuvaus ja tavoite

Eläinten viikko (4. - 10.10.) on oiva ajankohta kutsua koululuokkia eläinaiheiseen kirjavinkkaukseen kirjastoon ja samalla herättää keskustelua tärkeistä eläinsuojeluasioista. Eläinten viikolla on joka vuosi eri teema, jonka voi ottaa huomioon vinkkausta suunnitellessa.

Suomen eläinsuojelu ry SEY julkaisee joka syksy lapsille suunnatun Eläinten viikon tieto- ja tehtävävihkosen, jota voi käyttää lähteenä eläinsuojeluasioista kertomiseen ja pohjana keskusteluun. Vihkosia voi tilata maksutta myös jaettavaksi lapsille.

Kivoja eläinaiheisia lasten ja nuortenkirjoja riittää, joten vinkattavien kirjojen haalimisessa ongelmana on lähinnä valinnan vaikeus. Kaikkien vinkattavien kirjojen ei välttämättä tarvitse olla suoraan eläinaiheisia vaan myös kirjat, joissa eläin on vain sivuroolissa, käyvät vinkkaukseen hyvin. Eläinaiheiset runokirjat sopivat mainiosti vinkattaviksi, samoin tietysti erilaiset eläintietokirjat.

Suositeltava ajankohta
Eläinten viikko 4. - 10.10.
Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Eläinten viikon materiaalit kannattaa tilata hyvissä ajoin ja olla myös opettajiin yhteydessä ajoissa.
Muuta huomioitavaa
Lapsilla ja nuorilla riittää yleensä juttua eläinasioista, joten vinkattavien kirjojen määrä kannattaa pitää maltillisena.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Humppilan kunnankirjasto