Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Kirjasta Tapola: Satu joka oli totta. Luetaan ensimmäinen sivu ja etsitään tarinan muut henkilöt. Lapset neljään ryhmään ja jokainen etsii eri tassunjäljen perusteella kirjastosta pehmolelun. Kun eläimet on löydetty kokoonnutaan satuhuoneeseen. "Kaukainen huilu" voi olla vaikka kirjasta Tähtitaivaan alla: unisävelmiä toinen aukeama.

Pue viitta (shaali tms.) ylle ja juokse viiitta hulmuten syöksy satuun ja seikkailuun, sillä on niiden aika.

Kirjassa kohtia joissa voi oman mielikuvituksen mukaan esim. karjua, kurkistaa olan taakse, puhaltaa syvään ja tehdä halimisliike, laittaa silmät kiinni ja kuvitella taivaalla pupun muotoinen pilvi, "ottaa maasta hiekkaa ja heittää sitä", tehdään näitä yhdessä lasten kanssa ja edetään sitten tarinassa.

Revontulena voi käyttää ledvaloja ja erivärisiä verhoja.

Toimijat ja yhteistyötahot
voi tehdä parin kanssa, mutta yksinkin onnistuu
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
tarinaan liittyvät (tai soveltaen) pehmolelut, ledvalot, verhot, pumpuli tms lumeksi
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

tarinaan tutustuminen, elävöitys yllä mainittuina ideoina, osa tai jotain lisää, mielikuvitus rajana

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
satu kannattaa sisäistää hyvin, käytettävät elävöittämisesineet ja tehtävät harjoitella riittävän käteviksi ja helpoiksi toteuttaa. Lumimaiseman rakentaminen lavasteeksi. Muiden työtehtävien ohella valmistautuminen ´kannattaa aloittaa viikko pari ennen tarinahetkeä. Myös kenraaliharjoitus kannattaa tehdä että sujuu tosi tilanteessa.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
alussa kun etsitään kirjan henkilöt (pehmolelut) ympäri kirjastoa, mutta sen jälkeen jokin rauhallinen tila satuhuone tms. toiminnallisuuden vuoksi
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Ahtialan kirjasto, Lahti