Tapahtuma- ja ideapankki

puoli päivää
alle 500€
Kuvaus ja tavoite

Tapahtumapisteitä voi keksiä minkälaisia tahansa, mutta tässä Oulun tapahtumassa toteutetut pisteet:

• Lajitteluhattu: käytetään lajitteluhattua osallistujien pään yläpuolella ja jaetaan heidät sattumanvaraiseen tupaan: annetaan tupapinssi
  • Taikajuomat: Osallistujille jaetaan n. ½ desiä vihreää limsaa tai limsaa ja Mehukattia. Liemeen lisätään jauhettua lohikäärmeen kynttä (Jello-mansikkahyytelöjauhetta), jolloin se poreilee ja muuttaa väriä punaiseksi. Osallistujat tekevät tehtävän pienissä ryhmissä, joista valitaan taikajuomamestari, jonka tehtävä on lisätä jauhe liemeen. Ennen jauheen lisäämistä piirretään liemen yläpuolelle liemen valmisteleva riimu. Riimu on piirretty opastauluun, ja taikaliemien professori näyttää mallia. Lopuksi kaikki liemet kaadetaan jatkokypsyttelyä varten suureen noidankattilaan (jokin iso astia). Poistuessa osallistujat voivat myös koskettaa noidankattilan viereisessä maljassa olevaa sateenkaarikalan kutua, joka tuo onnea.
  • Kasvintunnistus: 10 kasvia (voivat olla mitä vain porkkanasta persiljaan), jotka osallistujat yrittävät tunnistaa. Kasveille tulisi tietää/keksiä myös supervoima: saako se hyvälle tuulelle vai parantaako hammassäryn? Professori Verso ottaa vastaukset vastaan ja jakaa tupapisteitä.
  • Huispaus: osallistujat yrittävät saada kaadon (pallo) katosta roikkuvan renkaan läpi. Eri etäisyyksiltä saa eri pisteitä. Huispausta valvoo matami Huiski.
  • Loitsupaja (Toteutettiin yhteistyössä Valveen sanataidekoulun kanssa. Sanataideopettajat keksivät ryhmänsä kanssa loitsupajan tehtävän.): pohditaan mihin vaivaan/ongelmaan/kotityöhön/jne. haluaisi ratkaisun ja millainen loitsu voisi ratkaista asian, miten loitsu tehdään ja mitä voi mennä pieleen. Sanataideopettajat ja sanataideryhmäläiset osallistujien apuna loitsun keksimisessä.
  • Ennustus: professori Punurmio ottaa osallistujia vastaan n. 2-3 kerrallaan, kysyy heidän nimensä, katsoo kristallispalloon ja kertoo lyhyen ennustuksen. Ennustuksen pohjaksi luetaan satunnainen kohta jostain Potter-kirjasta.
  • Matami Prillin fantasiavinkit: lyhyitä vinkkaustuokioita (15 min), joissa Tylypahkan kirjastonhoitaja kertoo, mitä kirjoja kannattaa lukea, kun kaikki Potterit on luettu.
  • Erillisessä tapahtumatilassa näytelmiä ja luento Potter-kirjoista. Tämä ohjelma tuli yhteistyökumppaneilta: improvisaatioteatteriryhmät Uniikki Unikorni ja Kudos sekä innokkaat seiskaluokkalaiset esittivät näytelmiä, ja luennon pitäjä oli lasten- ja nuortenkirjallisuuden tutkija yliopistolta.
  • Rääkyvä röttelö -kauhukuja. Kummaconin rakentama ja toteuttama kauhukuja.
  • Tietokilpailu: Potter-teemainen tietokilpailu, josta kolmelle osallistujille arvotaan palkinto.
  • Väritä Dobbylle sukka: omatoiminen piste, johon tarvitaan värikyniä ja papereita, joissa sukan ääriviivat. Sukat väritetään Dobbyn vapauttamista varten.
  • Oletko nähnyt tätä velhoa? -kehys: omatoiminen piste, jossa osallistujat voivat ottaa toisistaan kuvan kehyksen kanssa.
  • Laituri 9 ¾: sermeihin kiinnitetty tiilikuvioista tapettia, jossa kyltti, Laituri 9 ¾. Sermien edessä ostoskärryt, joissa vanhoja matkalaukkuja. Osallistujat voivat kuvata toisiaan sermin edessä.

Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Tila: Tilaa tarvitaan paljon, ja tapahtuma voi levittäytyä koko kirjastoon. Teemaan sopivat koristelut: esim. leijuvat kynttilät, hämähäkit, Laituri 9 ¾, lepakot, pöllöt, lyhdyt, kankaat esim. ennustuspisteeseen, tupaviirit, pöytäliinat jne.
Materiaalit: askartelutarvikkeita, noitahattuja + muuta rekvisiittaa pukeutumiseen, tapahtuman ohjelma jaettavaksi osallistujille, valmiit tupapinssit + pinssiaihiot, pinssikone, lajitteluhattu, lasipurkkeja ja pulloja, ainekset taikajuomiin, kasveja, luudat, huispauspallot ja -renkaat, kristallipallo ennustajalle, tietokilpailulomakkeet, värikyniä, tulostettuja papereita, joissa sukan ääriviivat (Dobbyn sukka), kylttejä eri tapahtumapisteisiin sekä opastekylttejä
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Oulun kaupunginkirjasto