Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Oulun kaupungin kirjastossa on koottu teemapaketteja kolmesta eri aiheesta. Paketit ovat  Sauna, Matkalaukku ja Reppu.

Muistelupaketit on tarkoitettu kirjaston henkilökunnan käyttöön erilaisten tuokioiden pitoon, missä voi käyttää rekvisiittana vanhoja esineitä. Teemapakettien avulla voi virittää keskusteluja ja herättää muistoja menneistä ajoista. Paketit sisältävät esineitä, valokuvia ja tuoksuja. Mukana on myös pieni tietopaketti esim. saunasta ja koulusta. Paketit ovat suunnattu lähinnä ikäihmisten tuokioihin mutta niitä voi hyödyntää myös nuorempien kanssa.  Oulussa on pidetty ikäihmisille suunnattuja tuokioita palvelutaloissa. Esineet herättävät muistoja, tuollaista ja tuollaista esinettä on käytetty, meillä on ollut tuollainen… Usein vanhukset muistelevat, mitä noilla esineillä on tehty ja milloin niitä on käytetty.

Paketit on suunniteltu kokonaisuuksiksi eikä niistä voi pyytää yksittäisiä esineitä lainaan.  Pakettien laina-aika sovitaan aina lainattaessa. Paketit ovat vain Oulun kaupunginkirjaston käytössä, mutta voitte luoda omat pakettinne näiden ideoiden pohjalta.

Esimerkki Sauna-muistelupaketin käytöstä

Sauna-muistelupaketin sisältö

Linna-shampoo
Nivea-voide
Partasuti
Pellavaliina
Pesuharja
Saippuat, 2kpl, (Sunlight- ja tervasaippua)
Saunakotelo (ei kuvassa)

Teemapakettia käytettiin joulukuussa kahdessa palvelutalossa järjestetyssä muistelutuokiossa. Muistelutuokion pitäjä Eija Kämäräinen kertoo seuraavasti: Aloitimme musiikilla tapamme mukaan ja Mikko Alatalo tunnistettiin molemmissa paikoissa. Kotisaunan lauteilla- kappaleessa mainittiin mm. että kotisaunan lauteilla hyvä mun on olla näin, hyvän olon tavoittaa, kiukaan suhina rauhoittaa ja löyly hyväilee. Tästäpä olikin hyvä jatkaa Sainion kirjaan ja osioon Sauna, jossa kerrottiin kuinka sauna ei ole pelkkä peseytymispaikka suomalaisille vaan se merkitsee paljon muutakin. Ja sen perään luettiin Parasta nautintoa kappale.

Vahvikkeen keskustelukorttien aiheista juteltiin ja katsottiin muistelupaketin sauna-tavaroita. Sittenpä oli aikaa siirtyä Saunavihdat- kappaleeseen, joka oli tuttu ja jotkut lauloivat mukana. Kiljusen herrasväki kirvoitti taputukset ja tarinan käänteet naurattivat. Arvuuteltiin vielä Hörölän väen arvoituksia ja hyvin osattiin arvata molemmissa paikoissa. Lopuksi kuunneltiin reipas jenkka, kuinka lauteilla saunan murheetkin haihtuu ja velatkin löylyssä saataviksi vaihtuu.

Sauna-muistelupaketin lisäksi hetkessä käytettiin
musiikkia: Alatalo, Mikko: Kotisaunan lauteilla, cd-levy 1 kpl 5, Raparperin alla: Saunavihdat cd-levy kpl 6, Jefremoff, Mika: Aamuin ja illoin kpl 15
Kirjoja: Sainio, Ari: Suomalaisia ilmiöitä, Sauna s. 9 ja Parasta nautintoa s.10-12, Finne, Jalmari: Kiljusen herrasväki s.36 Saunamatka, Kautto: Löylyä lissää: Hörölän väen saunaperinteitä – Sauna-arvoituksia  s.47
sekä Vahvikkeen keskustelukortit Saunatavarat ja saunatavat