Tapahtuma- ja ideapankki

työpajat
lapset
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Olemme järjestäneet Lammin kirjastolla kesäpuuhaviikon alakouluikäisille lapsille yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa  jo useamman kerran.

Halusimme tarjota monipuolista, mukavaa ja maksutonta puuhaa lähellä lapsia.

Suositeltava ajankohta
Kesäloman alku
Toimijat ja yhteistyötahot
Paikallisia toimijoita, meillä ollut mukana koulu, sekä paikallisia yrityksiä ja yhdistyksiä.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Kesäpuuhaviikon toiminnot voi järjestää omien mielenkiinnon kohteiden mukaan, sekä sen mukaan, ketkä toimijat pääsevät mukaan. Riippuu työpajoista, mitä tarvikkeita tarvitaan. Meillä ollut mm. lintujen bongausta, erilaisia leikki- ja liikuntahetkiä, askartelua, kankaanpainantaa, taidehetkiä, kielikylpyjä, ötökkäjahtia, elokuvapajaa, elokuvaesityksiä..
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Viikon päätteeksi olemme esittäneet kotimaisen elokuvan, johon on tarvittu esityslupa
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Ohjelma kannattaa suunnitella hyvissä ajoin eri toimijoiden kanssa yhdessä. Olisi hyvä päästä markkinoimaan kesäpuuhaviikkoa jo toukokuun alkupuolella, jolloin koululaiset  ehtivät ilmoittautua mukaan. Täällä olemme ottaneet maksimi lapsimääräksi 20. Viikkoon on hyvä olla vähintään 2 ohjaajaa, sekä lisäksi pajojen vetäjät. Toki itsekin pystyy muutaman pajan vetämään, mutta mielestäni useimmille pajoille kannattaa pyrkiä saamaan ulkopuolinen vetäjä, jolloin itse voi toimia "apuopena".

Meillä puuha on ollut päivittäin klo 10-14 viikon ajan. Lapset ottavat mukaan omat eväät ja välissä pidetään pieni ruokkis. Päivään mahtuu siis 2-3 puuhaa. Jotkut pidemmät projektit ovat vieneet koko päivän.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Vuoden vaihteen jälkeen kannattaa alkaa ainakin itse kartoittaa, mitä puuhaviikkoon voisi kuulua. Ehkä huhtikuussa on hyvä tehdä lopulliset viilaukset, että ehtii markkinoida tapahtumaa.
Tiedotus
Kirjastossa sekä koululle Wilman kautta.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Työpajojen on hyvä olla erillisessä tilassa, sillä lapsista lähtee ääntä. Myös lähiluontoa kannattaa ehdottomasti hyödyntää!
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Lammin kirjasto