Tapahtuma- ja ideapankki

Oman paikkakunnan kuvat ja elokuvat -tapahtuma

Kategoriat
digiopastus
elokuvat
historia
juhlapyhät
mediakasvatus
työpajat
lapset
nuoret
aikuiset
ikäihmiset
Kesto
0-2h
Kuvaus ja tavoite

Tavoitteena on opastaa, miten Finna.fi:stä löytää oman paikkakunnan kuvia ja elokuvia - ja mitä kivaa niistä voi tehdä.

Kun kuvia ja elokuvia löytyy, tulee samalla opastettua tekijänoikeuksia ja lisenssejä sekä miten verkosta saatavista kuvista voi tehdä esimerkiksi yksilöllisiä tervehdyksiä. Tällöin opitaan kuvan tallentaminen, sen liittäminen esim. viestiin tai tulostaminen onnittelukortiksi.

Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjasto toimii opastajana. Yhteistyötä voidaan tehdä esimerkiksi koululuokan, ikäihmisten kerhon tai muun sopivan ryhmän kanssa.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Valkokangas, tietokone - asiakkaiden omat koneet voivat olla mukana. Sähköposti, tulostin, paperia ja jos tehdään fyysisiä kortteja myös liimaa ja kartonkia sekä tussit.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Järjestetään Finna.fi:ssä olevien kuvien ja elokuvien avulla esimerkiksi työpaja, jossa tehdään oman paikkakunnan kuvista onnittelukortteja, kutsukortteja tms. Tällöin etsitään paikkakunan nimen avulla rajauksella "kuva" ja opitaan lataamaan kuva omalle koneelle. Sen jälkeen kuvan voi sijoittaa esim. wordiin ja tulostaa tai sen voi sijoittaa sähköpostiviestiin, jonka lähettää tuttavalle. Mukaan voidaan liittää myös elokuvalinkki.

Kun kuvia etsitään, opitaan käyttämään Finna.fi:n perushaku, opitaan katsomaan kuvan käyttöoikeudet ja kuinka kuva ladataan omalle koneelle ja tulostetaan tai liitetään osaksi jotain tiedostoa.

Tapahtuman aiheena voi olla oman paikkakunnan kuvien lisäksi myös vaikkapa tulossa oleva juhlapäivä.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Ennen kuin tapahtumasta päätetään, kannattaa tarkistaa, että Finna.fi:ssä on aiheesta materiaalia.
Tiedotus
Tapahtuma kannattaa tehdä yhdessä jonkun yhdistyksen tai koululuokan kanssa. Mikäli tarkoitus on askarrella esim. pääsiäiskortteja, voidaan järjestää myös avoin paja.
Muuta huomioitavaa
Finna.fi:stä löytyy opastusta muun muassa AKE PiKe:n ajokorttiin kuuluvasta videosta, joka kertoo myös hakutavoista: https://www.kirjastokaista.fi/digiajokortti-a-finna/

Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kirjastot.fi