Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Minecraft-rakentamista kirjallisuuteen kytkeytyvällä taustatarinalla. Tavoitteena ryhmätyöskentelyn vahvuuksien tunnistaminen sekä luova toiminta pelin muodossa.

Jakomäen toteutuksen loppuraportti:

AVARUUSSEIKKAILU KEPLER 77 (PERUSKOULUN LUOKAT)

Ihmiskunta on joutunut lähtemään maapallolta avaruuteen uhkaavan luonnonkatastrofin seurauksena. Ensimmäiseksi retkikunnaksi valikoituivat Jakomäen peruskoulun 3-5-luokkien oppilaat, jotka todettiin vahvaksi ihmiskunnan etuvartioksi, johtuen heidän monipuolisesta osaamisestaan ja monipuolisuudestaan. Ihmiskunnan tulevaisuus lepäsi nuorten avaruusseikkailijoiden harteilla.

Jakomäen peruskoulun oppilaiden avaruusalus OTAR 00770 laskeutui Minecraftin planeettajärjestelmään kuuluvalle KEPLER 77 -planeetalle. Vaikean laskeutumisen ja sekavan maaston johdosta oppilas-astronautit joutuivat eksyksiin toisistaan.

Monitaitoiset oppilaat onnistuivat kuitenkin taidoillaan löytämään toisensa, muuntamaan vaarallisen ympäristön elinkelpoiseksi ja rakentamaan pioneereina ihmisille sopivan siirtokunnan planeetalle.

Mukaan Jakomäestä astronautit veivät uudelle kotiplaneetalleen muun muassa kodit, perheet, koulun, kirjaston, nuorisotalon, ostarin, kentän, uimahallin, ystävät, leikkipuiston, kotieläimet, päiväkodin jne. oikeastaan lopulta koko Jakomäen.

Retkikunnan raporttiin koottiin matkan aikana selviytymisen kannalta olennaisimmat Jakomäen peruskoulun astronauttioppilaiden taidot/vahvuudet:

MONIKIELISYYS JA MONIKULTTUURISUUS: Suomi, englanti, venäjä, somali, ruotsi, arabi, viro, thaimaa, persia (farsi), kurdi, espanja, kiina, ankkalinna, vietnam, inguuši, norja, kreikka, afgaani, puola, albania, siansaksa, intia, ranska, italia

URHEILULLISUUS: Vaikka mitä lajeja jalkapallosta aikidoon ja taitoluistelusta uimiseen. Erilaiset lajit olivat valmentaneet astronautit kohtaamaan erilaisia fyysisiä haasteita uudessa elinympäristössä.

TIEDOT JA TAIDOT: Astronautit olivat taitavia älylaitteiden, tietokoneiden ja pelilaitteiden asiantuntijoita sekä osasivat ohjastaa erilaisia kulkuneuvoja. Ahkera koulunkäynti takasi matemaattiset taidot sekä rakennustaidot, mutta myös pelien kautta he olivat oppineet ratkaisemaan erilaisia ongelmia. Muun muassa lukeminen oli kehittänyt astronauttien mielikuvituksen huipputasolle.

HUUMORI: Astronauttien huumorintaju auttoi selviytymään kiperistäkin tilanteista.

Toimijat ja yhteistyötahot
Kouluryhminä tai erillisenä Minecraft-aiheisena tapahtumana. Koulun kanssa voi sopia esim. käynnit kirjastoon pienryhminä päivän mittaan.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Minecraft mieluummin usealla tietokoneella, mutta Jakomäessä toteutettiin yhdellä pelikonsolilla johon 4 ohjainta. Neljän hengen ryhmiä tuli opettajan johdolla kaksi kerrallaan kirjastoon, kaikille kerrottiin taustatarina ja sitten toinen ryhmä aloitti rakentamisen toisen kerätessä ryhmän vahvuuksia lomakkeelle ja puolivälissä vaihdettiin, ja toinen ryhmä siirtyi rakentamaan, toinen tuli keräämään ryhmän vahvuuksia ylös.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Astronauttiryhmät rakentavat avaruussiirtokuntaa Kepler-planeetalle Minecraftissa. Ryhmälle annetaan nimi ja ryhmän vahvuudet kerätään ylös: Jokainen kieli, minkä joku ryhmän jäsen osaa, on koko ryhmän vahvuus. Jokainen taito/ominaisuus myös, jos yksi on hyvä tietokoneiden kanssa ja toinen tosi hyvä kaveri, niin ne ovat koko ryhmän vahvuuksia. Jakomäessä tehtiin erillinen lomake, johon keksittiin ryhmälle nimi, pohdittiin mitä Jakomäestä haluttaisiin tuoda mukana uudelle planeetalle ja kerättiin ylös ryhmän vahvuudet.

Minecraftin luovassa tilassa rakennetaan. Esivalmisteluna hyvä rakentaa vaikkapa työkavereiden kanssa luovassa tilassa avaruusalus, jolla "planeetalle" on laskeuduttu. Oppilaiden tehtävä on rakentaa siirtokunta/kylä avaruuteen, aluksen lähelle. Ole varovainen, että rakennelmat varmasti löytyvät laajasta pelitilasta, jotta voit ottaa kuvakaappauksia tapahtuman lopuksi. Jakomäessä haastetta tuotti se, että ryhmät olivat rakentaneet laajalle alueelle, jolloin rakennelmien löytäminen tuotti päänvaivaa.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Viikkoa ennen tapahtumaa, jotta ehtii valmistelemaan Minecraftiin tallennetun pelitilan, johon on esirakennettu avaruusalus. Pidä huolta, että löydät avaruusaluksen tavalla tai toisella pelitilasta, vaikka välillä peli on suljettunakin.
Muuta huomioitavaa
Järjestäjän on hyvä tuntea edes jonkin verran Minecraft-pelaamista ja luovassa tilassa toimintaa. Pääosin lapset kuitenkin osasivat rakentaa pelissä ja opettaa toisiaan.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Jakomäen kirjasto