Tapahtuma- ja ideapankki

nuoret
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Limingan lastenkirjafestivaaleilla yhtenä toimintapisteenä oli rakentaa Tatun ja Patun ihmekone. Ihmekoneen tekemiseen saivat osallistua kaikki halukkaat festarikävijät. Ideana oli tehdä koneesta yhteisöllinen taideteos. Jokainen sai tehdä koneeseen jotakin tai jonkin osan liitettäväksi tai jatkaa jo jonkun toisen aloittamaa ideaa. Rakentamisen lisäksi pyysimme lapsilta ajatuksia siitä, mitä ihmekone tekee ja mihin se on tarkoitettu. Ideat kerättiin paperilapuille erilliseen laatikkoon. Ihmekone ja ideat asetettiin festivaalin jälkeen esille kirjastoon.

Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Kaikenlainen (puhdas) kierrätysmateriaali: pahvilaatikot (eri kokoisia), pahviputket, vanhat näppäimistöt, narut, letkunpätkät, ruuvit, mutterit, teipit, väripaperit, värikynät, tussit jne. Melkein mikä tahansa soveltuva materiaali kelpaa, huomioiden puhtaus ja turvallisuus. Materiaalit liitettiin yhteen leikkaamalla, kuumaliiman (vain aikuisen käytössä) ja erilaisten teippien avulla.
Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Materiaaleja on hyvä alkaa kerätä muutamia viikkoja aikaisemmin. Muutama päivä ennen tapahtumaa voi halutessaan täydentää valikoimaa vielä kaupasta saatavilla koristeilla tms.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Ihmekone on hyvä rakentaa esim. pöytien päällä, niin että sen ympärille pääsee joka puolelta. Pöytä kannattaa suojata esim. vahakankailla. Koneen koristelua maalaamalla kannattaa harkita, maalin kuivumisaika on ongelma.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Limingan kirjasto