Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Lauritsalan hyvinvointiasema pyysi kirjastoa vierailulle kertomaan kirjaston terveysvaikutuksista ja vinkkaamaan terveysaiheisia kirjoja terveysteemakerholle. Kaksi kirjaston työntekijää lähti kirjakassin ja esitteiden kanssa hyvinvointiasemalle sovittuna ajankohtana. Työntekijät aloittivat ensin kertomalla kirjaston tai lukemisen terveysvaikutuksista (fyysiset ja psyykkiset) ja vinkkasivat vuorotellen terveysaiheisia kirjoja.

Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjasto, kaupungin terveyspalvelut
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Kirjat, lainattavat urheiluvälineet, esitteet
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Valmistellaan vinkkaus terveysteeman mukaisesti: mitä kirjaston tai lukemisen terveysvaikutukset ovat: kaikille avoin, yhteisöllinen ja sosiaalinen, vertaistukea...

Kirjallisuutta esim. jumppaohjeet, vertaistukea tarjoavat tarinat tai elämäkerrat, hauskat kirjat, mitkä vain lisäävät fyysistä terveyttä tai mielenterveyttä.

Lainattavista urheiluvälineistä voi kertoa myös tai ottaa niitä näytille mukaan.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Vinkkausta hyvä suunnitella jo kuukautta, viimeistään paria viikkoa ennen.
Tiedotus
Kerhon vetäjä on pyytänyt kirjaston vieraaksi, hän on tiedottanut asiakkailleen.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Lappeenrannan kirjasto, Lauritsalan lähikirjasto