Tapahtuma- ja ideapankki

Kuvaus ja tavoite

Kissankulman kierros
Toteuttaja: Maakuntakirjasto, pääkirjasto ja lähikirjastot
Kissankulmankierros-kirjastopolku pohjautuu voimassaolevaan tiedonhallintataitojen opetussuunnitelmaan. 1. luokilla kirjastopolku liittyy äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineisiin.
Toiminta: Tervetuloa Kissankulmaan! Kirjastopolku toteutetaan Astrid Lindgren –teemalla. Kissankulmankierros - pajassa kurkistetaan kirjastomaailmaan Eemelin silmin. Apuna eläytymisessä on matkalaukku täynnä tarinoita. Kissankulman tarinoiden ja aihekokonaisuuden jälkeen napataan kirjastokortti mukaan ja lähdetään hyllyjä tutkimalla etsimään yhdessä kirjoja, joista Eemelikin innostuu.

Kesto: 45 min.
Ohjaaja: kirjastossa kirjastoammattilainen ja koululla luokanopettaja

Suositeltava ajankohta
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjaston henkilökunta, esikouluryhmät, 1. luokat
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Rooliasut yllä sukelletaan Kissankulman hahmoihin
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Kuvausluvat. Lastenkulttuurikeskus Metku kustantaa ryhmien kuljetukset kaikkialta kaupungin alueelta kirjastoihin.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Kirjaston tiloissa draamallinen tutustumisretki kirjastoon Kissankulman Eemelin silmin. Kirjastosta 1-2 virkailijaa ohjaamssa pukeutuneina Kissankulman henkilöiksi (Alma, opettaja, Liina, Aatu). Eemeli tai Iida valitaan lapsiryhmästä. Kerrotaan Eemelistä lapsille yhteisen aloitusmusiikin jälkeen ja keskustellaan Kissankulmasta yhdessä. Mitä Kissankulmassa tapahtuu ja ketä siellä asuu? Muistellaan Eemelin parhaita metkuja ja mietitään, mikä Eemelistä tuli isona. Ryhmä jakautuu lopuksi pareihin tai pieniin ryhmiin kulkemaan kirjaston hyllyillä ja tekemään pieniä tehtäviä. Lopuksi ryhmä kootaan yhteen ja tehtävä puretaan. lapset saavat mukaan Kissankulman kirjanmerkit tai lainaavat kirjoja.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Viikkoa kahta ennen käyntiä, jotta ehditään tilata kuljetus ryhmälle Lastenkulttuurikeskus Metkusta.
Tiedotus
Infokirje kouluille lukukauden alussa. Opettajan kanssa sovitaan käyntiaika ja kuljetusasiat.Palautetta kysytään opettajalta käynnin jälkeen.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Kirjastosta varattava rauhallinen tila ryhmää varten, av-välineistöä musiikin soittamiseen.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Lappeenrannan kaupunginkirjasto