Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Kauhukellari-tapahtuma on ideoitu Lappeenrannan kaupunginkirjastossa houkuttelemaan erityisesti nuoria kirjastoon. Tapahtuma on K12. Kauhukellari on järjestetty Lappeenrannan pääkirjastossa kaksi kertaa (syksyllä 2017 ja keväällä 2019) ja saanut suosion nuorten keskuudessa.

Kauhukellariin voi osallistua yksin, pareittain tai pienryhmässä ja se on itsenäisesti kuljettava kierros kirjaston kellarikerroksessa tiloissa, joihin asiakkailla ei ole normaalisti pääsyä. Kierroksella on erilaisia tehtäviä, joista selviää ratkaisu mysteeriin. Kauhukellarissa kulkija kohtaa myös erilaisia kauhuhahmoja. Kauhukellarin tehtävissä on hyödynnetty kauhukirjallisuutta ja -elokuvia.

Suositeltava ajankohta
pimeänä vuodenaikana, ilta-aikaan
Toimijat ja yhteistyötahot
Lappeenrannan kaupunginkirjaston henkilökunta
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Erilaista kauhuaiheista rekvisiittaa somistukseen: kankaita, asuja, led-kynttilöitä, hämähäkkejä, hämähäkinseittejä, lyhtyjä, tekoveitsiä ja -verta ym.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Kauhukellariin on suunniteltava osallistujien kulkema reitti ja reitin varrella vastaan tulevat tehtävät. Osa tehtävistä voi olla itsenäisesti tehtäviä ja osa kauhuhahmojen antamia ja ohjaamia. Kauhuhahmot voivat olla kirjaston henkilökuntaa tai yhteistyökumppaneita. Esimerkiksi toisessa kauhukellari-tapahtumassamme tehtävänä oli pelastaa vangittu uhri.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Muutamaa viikkoa ennen tapahtumaa, jotta valmisteluaikaa jää riittävästi reitin, tehtävien ja rekvisiitan suunnitteluun.
Tiedotus
Markkinointi kirjastossa, kotisivuilla, sosiaalisessa medioissa, kouluilla, lehdissä ja nuorisotiloilla.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Valmistelut kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, mielellään jo tapahtumaa edeltävänä päivänä, jotta rekvisiitta ehditään laittaa paikoilleen.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Lappeenrannan kaupunginkirjasto