Tapahtuma- ja ideapankki

juhlapyhät
lapset
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Suunnistetaan rastilta toiselle edellisen rastien vihjeen perusteella. Vihjeet avataan QR-koodien kautta. Vihje voi olla kuva, kirjoitus, video, tai yhdistelmä näitä.

Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Tabletit lapsille suunnistusta varten, myös omaa laitetta voi käyttää. Varmistettava, että laitteessa QR-koodin lukijaohjelma. IPadissa se on kameraohjelmassa, Android-laitteisiin ladattava. Ladattavissa ilmaiseksi omasta kaupasta. Lisäksi nettiyhteys (wlan), joka useissa kirjastoissa onkin.
Tulostin QR-koodin tulostamiseen.
Taito tehdä videoita ja leikata, siirtää nettiin ja saada rata toimivaksi :D
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Rastit suunnitellaan vihjeineen, siirretään vihjetekstit, kuvat, videot yms. pilveen, esim.Onedrive, Google Drive. QR-koodit luodaan näistä yllämainittujen nettiosoitteista QR-koodigeneraattorilla (löytyy nimellä googlesta). Kuvia mm.pixabay tai omaottamat. Videot itsetehty.

QR-koodit tallennetaan ja tulostetaan ja liimataan vihjepaikoille oikeassa järjestyksessä.

Koodit kannattaa testata(eri laitteilla), epäselvä koodi ei välttämättä aukea kaikilla laitteilla.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Rasteja voi käytännössä keksiä lennosta. Ajoissa tulostetut koodit on hyvä testata.
Itse tein kaiken n.parin viikon sisällä maaliskuussa ennen pääsiäistä.
Tiedotus
Mainostettiin lapsille muutama vko ennen, ja osasivat tulla tapahtuma-aikana. Mainos myös kirjastossa ja FB:ssa
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Tabletit ladattu!