Tapahtuma- ja ideapankki

Tule mukaan Lukuviikkoon – Koko Eurooppa lukee!

Kategoriat
asiakkaiden osallisuus ja yhteistyö
ekirjat
kirjallisuus
kirjoittaminen
näyttelyt
sadut
sarjakuvat
työpajat
kaikki asiakkaat
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Lukuviikkoa vietetään jälleen huhtikuussa. Lukuviikon 2019 teemana on Koko Eurooppa lukee, koska lukemisen edistäminen on kaikkien yhteinen asia!

Lukuviikkoon voi osallistua mm. jakamalla lukuvinkin, järjestämällä tapahtuman ja hyödyntämällä Lukuviikon tarjoamia materiaaleja.

Ilmoita osallistumisesi yhteiseen tapahtumakalenteriin niin olet mukana Lukuviikon viestinnässä. Huom. kalenteriin kannattaa ilmoittaa myös muut kuin yleisölle avoimet tapahtumat, esimerkiksi koulut hyödyntävät kalenterin tarjoamia osallistumistapoja.

Kerro, että vietätte Lukuviikkoa! Hyödynnä Lukuviikon tulostettava juliste, banneri ja logo.

VINKKEJÄ KOULULLE

Tulosta vinkkauskortteja, joilla oppilaat voivat suositella eteenpäin lempitarinaansa. Kirjavinkkauksista voi koostaa kirjanäyttelyitä, kutsua esim. naapuriluokan tutustumaan vinkattuihin kirjoihin ja haastaa heidät mukaan tai lahjoittaa vaikka omia kirjoja eteenpäin vinkkauskortilla varustettuna.

Vinkkikortteja voi käyttää seuraavasti:

Täytä kortti ja lahjoita se kirjavinkkiä kaipaavalle
TAI Laita oma kirja kiertoon ja täytä sen väliin suosittelukortti
TAI Täytä kortti kirjastossa ja jätä suosittelemasi kirjan väliin.

VINKKEJÄ KIRJASTOLLE

Kokoa yhteen Eurooppa-teemaiset kirjat tai suosittele eurooppalaisten kirjailijoiden teoksia. Lataa A4-kokoinen esite kirjavinkkauksen yhteyteen.

Tulosta vinkkauskortteja kirjaston asiakkaille, jotta jokainen voi pujottaa kortin suosittelemansa kirjan väliin. Kerätkää myös kirjaston henkilökunnan suosikit Eurooppa-teemaisista kirjoista.

Jaa kirjavinkkinne sosiaalisessa mediassa #lukuviikko2019

Lukuviikon teemaan olemme saanet inspiraatiota yleiseurooppalaisesta lukukampanjasta Europe Reads.

Suositeltava ajankohta
22.4.2019-28.4.2019