Tapahtuma- ja ideapankki

Kesto
0-2h
Kuvaus ja tavoite

Järjestä oma open mic -iltasi!

Lukukeskus haastaa kirjastot osallistumaan Lukuviikkoon 16.-22.4.

Lavarunouden ammattilaiset ovat koostaneet kirjastoille helppokäyttöiset vinkit oman open mic -illan järjestämiseen. Lavarunous on vahvassa nosteessa ympäri Suomea, ja tapahtumat keräävät suuria yleisömääriä – tule mukaan esittävän runouden maailmaan järjestämällä oma tapahtumasi vinkkien avulla.

Vinkeissä käydään läpi tapahtuman järjestämiseen liittyviä käytäntöjä, kuten äänentoiston tarpeet, mainostaminen sekä illan järjestys askel kerrallaan.

Miksi open mic?

Open mic -ilta on helppo ja matalan kynnyksen konsepti, joka onnistuu myös vähäisellä osanottajamäärällä. Open micissa kuka vaan voi lukea mitä tahansa omaa, lyhyttä tekstiään. Samalla annatte kirjastokävijöille tilaisuuden sanoittaa omaa taustaansa; myös esimerkiksi paikalliset murteet ja paikalliset tarinat saavat loistaa. Open mic -konsepti houkuttelee yleensä kaikkia ikäluokkia, niin vanhoja kuin nuoriakin.

Tule mukaan ja ilmoita oma tapahtumasi yhteiseen tapahtumakalenteriin: www.lukuviikko.fi/ohjelma/

Viime vuonna yli 100 koulua ja kirjastoa osallistui Lukuviikkoon, osallistujia on vuosittain noin 100 000.

Lataa Lukuviikon juliste ja kirjavinkkikortit

Tutustu Lukuviikon muihin materiaaleihin sivuilla ja tulosta itsellesi esimerkiksi oma juliste – painetun julisteen voi tilata osoitteesta: asiakaspalvelu@lukukeskus.fi

Kaikki materiaalit ovat hyödynnettävissä sivustolla www.lukuviikko
.fi

Suositeltava ajankohta
16.-22.4.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
• Tekniikka ja tila. Open mic on joustava konsepti, joka toimii monenlaisissa tiloissa – tapahtumia on järjestetty mm. saunassa! Äänentoisto helpottaa perinteisemmissä esitystiloissa kuuntelemista myös takarivissä ja helpottaa myös esiintyjää, kun ei tarvitse huutaa. Kannattaa varautua ohjeistamaan esiintyjiä, sillä monilla ei ole kokemusta mikrofonin käytöstä. Mikkiständi on hyvä olla, sillä usein esiintyjillä on muistiinpanoja paperilla. Nuottiteline on usein plussaa.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Open mic, eli suomeksi avoin mikrofoni tai avomikki, voi olla osa runotapahtumaa tai koko runotapahtuman järjestämisen lähtökohta. Open mic -tilaisuudessa kuka tahansa voi vuorollaan mennä lavalle esiintymään, oli kyse sitten perinteisemmästä runoudesta, räppäämisestä, laulamisesta, performanssista, tarinankerronnasta tai stand up -komiikasta.

Ohjeita open mic -tapahtuman järjestämiseen:

• Mainosta. Kuten kaikissa tapahtumissa, mainostaminen kannattaa. Omien kanavien lisäksi tapahtumaa kannattaa ehdottomasti mainostaa Facebookin ”Lavarunotapahtumat Suomessa” -ryhmässä.

• On tärkeää tehdä selväksi jo tapahtumaa mainostaessa, ja myös itse tapahtuman aikana, kenelle ja missä esiintymään haluavat voivat ilmoittautua. Esiintyjämäärä voi olla hyvin joustava – jo yksikin esiintyjä voi luoda onnistuneen tapahtuman! Ennakkoilmoittautuneiden lisäksi esiintymään voi ilmoittautua myös paikan päällä spontaanisti.

• Yleensä yhdelle esiintyjälle varattu aika on rajattu noin viiteen minuuttiin, jotta mahdollisimman moni halukas ehtisi esiintyä. Aikarajaa voi kuitenkin hieman venyttää, jos tilanne sen sallii. Esiintyjien nopea vaihtuvuus myös lisää tapahtuman mielenkiintoa.

• Monesti open mic -tapahtumissa on ennen varsinaista open mic -osuutta yksi tai kaksi lämmittelijäesiintyjää, jotka valmistelevat yleisöä illan varsinaiselle sisällölle. Kutsuvieraat myös houkuttelevat yleisöä paikalle. Heille on yleensä varattu hieman enemmän esiintymisaikaa, esimerkiksi 10 min per esiintyjä.

• Juontajan tehtävä on rytmittää tapahtumaa ja pitää yllä avointa ja kannustavaa ilmapiiriä. Välillä esiintyjiä saa hieman houkutella tulemaan lavalle. Voi myös miettiä onko mahdollisuutta esimerkiksi arpoa jotain lopuksi kaikkien esiintyneiden kesken, tämä voi toimia joillekin lisäkannustimena astua estradille.

• Kannattaa kirjata kaikkien esiintyjien nimet talteen, jotta tiedät kuinka monta esiintyjää open mic -osuudessa oli. Joissain open mic -tilaisuuksissa käydään myös lopuksi, aplodien siivittämänä, esiintyjien nimet läpi.

Lisää vinkkejä löytää Harri Hertellin toimittamasta Lavaruno-oppaasta (Savukeidas 2017).

Tilaa lavarunoilija ja lämmittelijäesiintyjä Lukukeskuksen tilaajapalvelusta: www.lukukeskus.fi/kirjailijavierailut/

Lisätietoja lavarunoustapahtumista voi kysyä esimerkiksi Helsinki Poetry Connectionista: hkipoetryconnection.blogspot.fi/

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Kutsujen lähettäminen, tapahtuman mainostaminen yleisölle noin 2-3 viikkoa ennen.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Lukukeskus