Tapahtuma- ja ideapankki

alle 500€
Kuvaus ja tavoite
Kirja ja koira

Kuka kertoisi tänään tarinan?

Leikki-ikäisille lapsille suunnittelluissa sanataidepajoissamme tärkeintä on kiireetön ja hyväksyvä tunnelma, jossa kaikenlaisille sanoille ja kokemuksille on tilaa. Usein kerrontaan ja kuunteluun yhdistetään myös leikkiä, liikettä, piirtämistä, maalaamista tai näyttelemistä. Vanhemmille, ohjaajille, varhaiskasvatus ja koulujen henkilöstölle suunnitellut koulutuksemme antavat uusia tapoja toimia lasten kanssa arjessa.

Satupalvelumme rakentuvat saduttamis-metodin ympärille. Saduttaminen on tutkitusti lapsen hyvinvointia edistävää, ja auttaa lasta tunteiden sanoittamisessa, ilmaisussa ja niiden käsittelyssä. Yhteiset satujen, lorujen ja tarinoiden kautta koetut läsnäolon hetket luovat turvallisuutta ja auttavat lasta kehittyvässä itseilmaisussa.

Tarjolla on useita eri vaihtoehtoja:

Lasten satuaamuissa luetaan ja leikitään yhdessä, kuunnellaan tarinoita ja kerrotaan niitä itsekin. Aamuhetken aikana sanataideohjaaja herättelee luovaan kerrontaan ja tarinointiin hellästi kertomusten avulla. Satutuokiot voidaan toteuttaa monin eri tavoin, mm. lapsiryhmän aamutuokiona, lasten ja aikuisten yhteisenä tarinapiirinä, tai suomea toisena kielenä puhuvat ja suomenkieliset lapset yhteen kokoavana kielikylpyryhmänä.

Läsnäolon sadutuksessa tarinoidaan, loruillaan, leikitään, koetaan ja ihmetellään yhdessä ja yksilöinä 2-3 vuotiaiden pienryhmissä. Sanataidepajoissa tärkeintä on kiireetön ja hyväksyvä tunnelma, jossa kaikenlaisille sanoille ja kokemuksille on tilaa. Hetken aikana sanataideohejaaja saduttaa lapsia ja rohkaisee heitä kertomaan omia tarinoitaan, tunteitaan ja ajatuksiaan. Samalla opetellaan myös kuuntelemaan, sanoittamaan tuntemuksia ja ajatuksia sekä kertomaan iloisista, surullisista tai pelottavista asioista. Yhdessä tehty tarina kirjoitetaan ylös ja jaetaan hetken jälkeen lasten vanhemmille, hoitajille tai muille mukana olleille.

Saduttaminen on tutkitusti lapsen hyvinvointia edistävää, ja auttaa lasta tunteiden sanoittamisessa, ilmaisussa ja niiden käsittelyssä. Lapsi kokee lisäksi että häntä kuunnellaan ja oppii arvostamaan itseään. Aikuiset taas oppivat lapsen ”oman äänen” mikä auttaa arjen viestinnässä.

Satutädin kerro ja piirrä –tuokio yhdistää sanallisen ja kuvallisen ilmaisun lapsille sopivalla ja innostavalla tavalla, luoden elämyksellisen mielikuvitusmatkan arkeen. Kirjan talon omat satutädit tuovat kerronnallisen tuokion joko hoitopäivään, tapahtumaan tai syntymäpäiville. Satutätimme kertoo pohjustaa sadun joka rakennetaan yhdessä lasten kanssa, jonka jälkeen lapset ja sanataideohjaaja kuvittavat sen yhdessä.

Lisätietoja:

Suositeltava ajankohta
Aamupäivät, alkuiltapäivät
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjan talo - Bokens hus ry
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Materiaalit riippuvat toteutettavasta sanataidepajasta. Materiaalit tuodaan sanataiteilijoiden mukana tapahtumaan.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Sopimus Kirjan talo - bokens hus ry:n kanssa. Kirjan talon sanataiteilijoilla on oikeus käyttää valmiita konsepteja työssään.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Tapahtuma toteutetaan kaikille avoimena sanataidetyöpajana.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Järjestelyt on hyvä aloittaa n. kuukausi ennen tilaisuutta, jotta tilaisuutta on aikaa markkinoida osallistujille. Varsinaisia muita järjestelyitä ei ole tai on hyvin vähän.
Tiedotus
Kirjan talo auttaa tiedotuksessa ja markkinoinnissa omien somekanaviensa kautta.
Muuta huomioitavaa
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Pansio, Lauste, Runosmäki, Jäkärlä, Hirvensalo, Varissuo, Turun pääkirjasto