Tapahtuma- ja ideapankki

Kesto
jokin muu
Kuvaus ja tavoite

On taas koulukirjojen muovituksen aika ja kirjasto on silloin valmis pelastamaan hermostumiselta! Niinpä haastammekin Suomen yleiset kirjastot mukaan kampanjaan, jossa peruskoululaisten oppikirjoja muovitetaan tiettyinä aikoina saapumisjärjestyksen mukaisesti.

Muovitustapahtuman voi järjestää yhden päivän mittaisena tai tarjota palvelua vaikka koko tämän kuluvan elokuun loppuun asti tai minkäpituisena vain.

Mahdollisuutena on kirjastohenkilökunnan tekemän oppikirjojen mekaanisen muovittamisen sijasta, tai miksei myös muovittamisen lisäksi, opastaa kirjastossa itse muovitusta oppilaille tai vanhemmille. Ihan miltä se itselle parhaiten luontuva tapa siellä omassa kirjastossa parhaimmalta tuntuu.

Kirjoja muovitetaan ja oppia annetaan ammattilaisten taholta ilolla, innolla ja antaumuksella!

Osallistua voi niin Facebookissa, Twitterissä kuin Instagrammissa. Tietääksemme toisistamme, käytetään yhdessä tapahtuman yhteydessä #muovitsuoriksi

Tervetuloa mukaan sankoin joukoin haasteeseen koko Suomen pituudelta ja leveydeltä! Eiköhän laiteta kimpassa muovit suoriksi, kirjojen suojiksi!

Suositeltava ajankohta
Elokuussa koulujen alettua.
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjaston lisäksi kulloisenkin paikkakunnan lapset, nuoret ja aikuiset.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Muovitusmuovit, joilla peruskoululaisten oppikirjoja muovitetaan.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Jokainen haasteeseen osallistuva Suomen yleinen kirjasto voi järjestää tapahtuman omaan tapaansa Kuvaus ja tavoite -kohdan puitteissa.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Mikäli haluaa ajoittaa muovitustapahtuman juuri oikein, kannattaa olla yhteydessä peruskouluihin. Näin saa tietää, milloin syksyn uudet oppikirjat jaetaan oppilaille. Mikäli tarvitsee lisää muovia, tulee varata aikaa myös niiden hankkimiseen. Muutama viikko riittänee. Samoin tapahtuman mainostaminen ja markkinointi tarvitsee aikaa viikosta kahteen.
Tiedotus
Tiedotus- ja markkinointikanavat ovat kunkin haasteeseen osallistuvan kirjaston normimainostuskanavat. Peruskouluille tulee toki kohdentaa tiedotusta ja voi esittää toiveen, että he käyttäisivät omaa kanavaansa, jolla tieto muovitustapahtumasta saataisiin jokaisen oppilaan kotiin.

Muovitustapahtumasta on tärkeää tiedottaa etukäteen, mutta myös sen aikana on hedelmällistä jakaa (elävää) kuvaa ja tekstiä tapahtumasta somekanavien kautta. Jälkikäteen voi tapahtumasta esim. kirjoittaa artikkelin esim. verkkokirjastoon, mikäli sellainen on kirjastossa käytössä. Myös toimittajia paikallis- ja maakuntalehdissä tai -radiossa, miksei televisiossakin, kannattaa infota tapahtumasta etukäteen.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Kannattaa miettiä, mihin kellonaikaan asti muovituspalvelua tarjoaa viimeisenä tapahtumapäivänä, jotta kirjastonsulkemisaikaan mennessä kaikki tuodut oppikirjat varmasti ehtii muovittamaan. Myös jonkinlainen saapumisjärjestykseen ja kirjojen omistajiin perustuva numerojärjestelmä on hyvä olla, jotta tietää kenen vuoro on ja kenelle kirjat kuuluvat.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kaustisen kirjasto