Tapahtuma- ja ideapankki

Kesto
0-2h
Kuvaus ja tavoite

Avoimessa opetustilanteessa kirjaston tiloissa opastetaan henkilökohtaisesti asiakkaita käyttämään omia tablettejaan sekä m,yös kirjaston tabletteja.

Suositeltava ajankohta
arki-iltapäivisin
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjaston oma henkilöstö tai esim. it-alan opiskeilijat. Ulkopuolisen opastajan käytössä ongelmana voi olla se, että opetettavien osaamistasoa ei pystytä arvioimaan.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Muutama erilainen tabletti kirjastolta, valmiiksi tehty helppo perusohje yleisempien tablettimallien käyttöön.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Vetävä ilmoitus kirjaston tiloissa ja netissä. Oulussa opastajalla oli ilmoituksen kuvassa lääkäritakki ja stetoskooppi, mikä herätti hilpeyttä

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Pari viikkoa etukäteen, jotta tieto saavuttaa asiakkaat.
Tiedotus
Hyvä ilmoitus etukäteen, kirjastotiloissa kuulutus ennen tapahtuman alkua, jos se on mahdollista.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Riittävästi tuoleja, rauhallinen ympäristö, lähistölle varahenkilö, jos opastettavbia tulee yhtä aikaa paljon.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Oulun kaupunginkirjasto