Tapahtuma- ja ideapankki

Kuvaus ja tavoite

Tapahtuman lehdistötiedotteesta:
Osallistu hauskaan Ukulele-iltaan 24.1. ja lainaa ukulele Kallion kirjastosta
Kallion kirjastossa pääsee kokeilemaan ukulelen soittoa perjantaina 24.1. klo 18 alkaen. Samalla otetaan käyttöön Helsingin kaupunginkirjaston ensimmäiset lainattavat ukulelet. Ukulelebändi Uket tarjoaa matkan ukulelen saloihin ja takaa, että illan päätteeksi jokainen osallistuja hallitsee vähintään yhden kappaleen ukulelella.

Esityksen aikana perehdytään ukulelen historiaan ja kuullaan kokoelma erilaista ukulelella tulkittua musiikkia. Mukaan mahtuu perinteistä kansanmusiikkia, lastenlauluja, barokkimusiikkia, vanhaa jazzia, rock-klassikkoja ja maailmanmusiikkia.

Esityksen lopussa pidettävän workshop -osion aikana yleisö pääsee itse tutustumaan ukulelen soiton alkeisiin ja Uket takaa, että workshopin päätteeksi jokainen osallistuja hallitsee vähintään yhden kappaleen ukulelella. Mukaan voi ottaa oman ukulelen tai soittimen saa lainaan kirjastosta.

Tapahtuman jälkeen Kallion kirjastosta voi lainata ukulelen soittamista tai harjoittelemista varten. Laina-aika on viikon ja värivaihtoehtojakin on kolme! - Tarkoitus on kokeilla uusia musiikkikirjastotoiminnan muotoja, kertoo kirjastonjohtaja Kirsti Tuominen. Muutamista kirjastoista voi varata itselleen esimerkiksi soittohuoneen pianonsoittoa varten ja Kirjasto 10 lainaa kitaroita kirjastossa käytettäväksi. Ukulele on helppo kuljettaa ja sitä on helppo oppia soittamaan, se sopii hyvin myös kotiin lainattavaksi.

Asiakaspalvelu on osittain avoinna klo 18 jälkeen
Kallion kirjasto sulkee normaalisti perjantaisin klo 18, mutta jatkaa perjantaina 24.1. Ukulele-teemalla klo 20 asti. Ovet ovat auki ja kirjastopalvelut, kuten lainaaminen ja palauttaminen onnistuvat automaateilla. Henkilökohtainen asiakaspalvelu, kuten varausten noutaminen ja tietopalvelu eivät ole avoinna, ei myöskään lastenosasto.
Tapahtumaan on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Suositeltava ajankohta
Työssäkäyville sopiva. Kalliossa perjantai-ilta klo 18 oli ihanteellinen.
Toimijat ja yhteistyötahot
Uket-trio, Juha Väänänen 040 5662727, juha@ukulelenurkka.net
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Kirjasto oli hankkinut kolme ukulelea, joiden lainaus aloitettiin tapahtumailtana. Kirjaston ukulelenuotteja oli tarjolla lainattavaksi. Kokoelmaa oli myös täydennetty tapahtumaa silmälläpitäen. Juha Väänäsen laatimasta A 4 -kokoisesta ukulelen pikaopasta kopioitiin ja jaettiin osallistujille.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

1. Suunnitellaan ohjelma ja aikataulu yhdessä esiintyjien kanssa. Sovitaan palkkionmaksusta
2. Laaditaan mainos ja levitetään eri tavoin. Tiedotetaan omalle henkilökunnalle tulossa olevasta tapahtumasta
3. Suunnitellaan käytännön toteutus: riittävästi henkilökuntaa hoitamaan palvelutiskiä, valokuvaamaan, opastamaan
4. Kerätään kirjaston omaa asiaan liittyvää aineistoa näyttelyksi, joka mainostaa tilaisuutta jo etukäteen
5. Järjestetään esiintymistila ja sopivat istuimet esiintyjille sekä yleisön istumapaikat
6. Esiintyjät otetaan vastaan, tilaisuuden avaus kirjaston puolelta
7. Hyvin menneestä tapahtumasta kerrotaan Facebookissa

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Lehdistötiedote laadittiin noin kaksi viikkoa aikaisemmin, jotta se ehtii lehtiin. Kannattaa muistaa myös, että tapahtumaa kannattaa pitää eri tavoin esillä tapahtumapäivään asti, sillä päätökset tapahtumiin osallistumisesta tehdään entistä myöhemmin.
Tiedotus
Lehdistötiedote laadittiin ja lähetettiin. Mainos kirjaston Helmet-sivuille. Facebookissa mainostettiin useaan otteeseen ukulelelainausta ja ukuleleiltaa eri näkökulmista. Lähetettiin viestiä myös tuntemillemme ukulelensoittajien yhteisöille ja ukulelekursseja järjestäville tahoille (esim. Käpylän musiikkiopiston Kamulinja).
Muuta huomioitavaa
Kirjaston henkilökunta mainosti tilaisuutta asiakkaille henkilökohtaisesti asiakaspalvelun yhteydessä. Tämä markkinointitapa tuntui toimivan erikoisen hyvin. Henkilökunnan oma harrastus lisää intoa levittää tietoa!
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Ulos vietiin tilaisuutta mainostava ständi. Lähetettiin radioiden shoutboxiin tapahtumatiedot. Järjestettiin esiintyjille tarjottavaa bäkkärille.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kallion kirjasto