Tapahtuma- ja ideapankki

Kirjasaari - vuoden lasten- ja nuortenkirjasatoa

Kategoriat
kirjallisuus
kaikki asiakkaat
kirjaston henkilökunta
Kesto
koko päivä
Kuvaus ja tavoite

Kirjastonhoitajat esittelevät alkuvuodesta edellisen vuoden lasten- ja nuortenkirjasatoa: parhaat nuortenkirjat, lastenromaanit, sarjakuvat, tietokirjat, kuvakirjat, sadut ja runot. Päivän kestävä tilaisuus järjestetään vuosittain helmi-maaliskuussa.

Kohderyhmä: kirjastojen henkilökunta, opettajat, varhaiskasvattajat, nuorisotyöntekijät, sanataideopettajat, kirjastoalan opiskelijat. Tilaisuus on avoin myös asiakkaille.

Suositeltava ajankohta
Alkuvuosi, helmi-maaliskuu.
Toimijat ja yhteistyötahot
Esittelijöinä toimivat kirjastotyöntekijät. Kohderyhmä: kirjastojen henkilökunta, opettajat, opiskelijat, varhaiskasvattajat, nuorisotyöntekijät, sanataideopettajat, asiakkaat.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Luentosali tykötarpeineen: tietokone ohjelmineen, dokumenttikamera, mikrofonit jne. Etäosallistumista varten Lync-yhteys. Esiteltävät kirjat kerätään osallistujien tutustuttavaksi.
Kirjalistat tehdään vähintään viikkoa ennen koulutuspäivää ja jaetaan Kirjastoreitti.fi-sivulla: osallistujat voivat halutessaan tulostaa ne itselleen tai käyttää niitä koulutuspäivänä suoraan verkosta.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Edellisenä keväänä:

1. Sovitaan esiteltävien kirjojen aihekokonaisuudet ja 2. niiden esittelijät. Meillä perinteisesti kuusi kokonaisuutta ja kuusi esittelijää: nuortenkirjat, nuorten fantasia, sarjakuvat, tietokirjat, lastenromaanit sekä kuvakirjat, sadut ja runot.

3. Sovitaan päivät. Meillä järjestetään kahtena samansisältöisenä päivänä, jotta mahdollisimmat monet pääsevät osallistumaan.

4. Sovitaan kuka toimii juontajana.

5. Varataan luentosali.

6. Päivämäärät ilmoitetaan jo tässä vaiheessa tiedoksi maakunta-alueen kirjastoille.

Kuukausi ennen tilaisuutta:

7. Varsinainen ohjelma aikatauluineen, otsikoineen ja muine tietoineen tehdään ja jaetaan.

Viikkoa ennen:

8. Kirjalistat kuvailuineen tehdään noin kahta viikkoa ennen tilaisuutta, muokataan yhdeksi listaksi ja 9. laitetaan Kirjastoreitti.fi-sivulle.

10. Tehdään ja kopioidaan julisteet ja palautelomakkeet.

11. Ilmoittautujat kerätään ja 12. mahdolliset tarjottavat, kahvit ym. tilataan. Jos tilaisuus järjestetään kirjastossa ja kirjastossa on lounasmahdollisuus, 13. ilmoitetaan ruokalaan, että lounastajia voi olla normaalia enemmän.

14. Luentosalissa tarvittavat järjestelyt ilmoitetaan it-tiimille (Lync-etäyhteys) ja virastomestareille (laitteet, lisäpöydät, esiteltävät kirjat yms.).

15. Tehdään osallistujalista.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Noin vuotta ennen tapahtumaa: esittelijät on sovittava, jotta he pystyvät tutustumaan kuluvana vuonna ilmestyvään kirjallisuuteen. Esittelijät tarvitsevat valmistautumisaikaa, esitystä ei vedetä muun työn ohessa työaikana kasaan muutamassa päivässä tai viikossa koska kirjat on luettava.
Tiedotus
Ennen tapahtumaa: kohderyhmälle sähköpostin ja kotisivujen kautta. Tiedottaja tekee mediatiedotteen. Yhteistyökumppaneille talon sisällä, ruokalaan jne.
Tapahtuman aikana: julisteet oviin, osallistujia tiedotetaan ohjelmasta, päivän kulusta, lounaspaikoista.
Tapahtuman jälkeen: palautteet koostetaan ja toimitetaan kirjaston johdolle.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Luentosali laitteineen ja pöytineen valmiiksi. Päivän ohjelma luentosalin oveen. Vettä puhujille. Huolehditaan, että mahdolliset tarjottavat ovat valmiina. Jaetaan palautelomakkeet osallistujille.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Oulun kaupunginkirjasto, lasten ja nuorten palvelut
Mervi Vaara, mervi.vaara(at)ouka.fi