Tapahtumaresepti

Pelihahmopaja

Kuvaus ja tavoite

Millainen pelihahmo sinä haluaisit olla? Millainen olisi peli, jossa seikkailisit?

Kategoriat
mediakasvatus
pelit
työpajat
Kohderyhmä
lapset
nuoret
Tapahtuman kesto
0-2h
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
- Lyijykyniä ja kumeja
- Paperia
- Värikyniä
- Pelihahmokortteja (Korttiin täytetään esim. hahmon nimi, kotipaikka, erityistaidot, vihollinen, mistä saa lisää voimaa/lisäelämän, tuntomerkit ja vaatetus, mikä on heikkous, onko kumppania (esim. Batman ja Robin) jne...
Miten tapahtuma toteutetaan

Alkuun jutellaan vähän erilaisista peleistä ja kysellään kunkin pelisuosikeista ja niiden päähenkilöistä. Millä laitteilla, kukin mieluiten pelaa yms. Keskustelu ohjataan ikärajoihin ja sisältösymboleihin, jotka voidaan käydä yhdessä läpi. Osallistujille jaetaan pelihahmokortit ja kerrotaan, että ideana on keksiä itse pelihahmo. Kun hahmo on keksitty ja erilaiset ominaisuuden suunniteltu ja viilattu loppuun, mietitään tietenkin myös millaiseen peliin hahmo kuuluu. Mitä pelissä tapahtuu, mihin aikaan se sijoittu, minne päin maailmaa tai mille planeetalle, mikä on pelin idea jne. Hahmosta ja pelistä voidaan piirtää kuvat. Kun kaikki ovat valmiita, pelihahmot esitellään koko ryhmälle. Samalla kerrotaan keksitystä pelistä. Vetäjä esittää kullekin kysymyksiä pelistä ja pelihahmosta (Onko pelissäsi ikärajaa, jos on minkä takia? Vaatiiko joitakin sisältösymboleja - mitä ja miksi? Millä laitteella peliä pelataan? Onko peliä mahdollista pelata verkossa? jne...) Ohjaaja voi samalla oikaista virheellisiä käsityksiä ikärajoista ynnä muusta. Kirjastoon voidaan pajan jälkeen järjestää näyttely pajan tuotoksista ja peleistä yleensä.

Tiedotus
Pelihahmopajaa kannattaa mainostaa muutamaa viikkoa etukäteen tai vaihtoehtoisesti sopia tietyn luokan kanssa järjestettävästä pajasta.
Tapahtuman toteuttanut kirjasto
Renkomäen kirjasto, Lahti
Yhteystiedot
Katja Niemi 044-4163777, katja.niemi@lahti.fi, www.facebook.com/Renkomae