Tapahtuma- ja ideapankki

lapset
aikuiset
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
yli 500€
Lisää tietoa: 700€
Kuvaus ja tavoite

Kuvaus: - Vankeustuomiota suorittavat isät lukevat iltasadun cd-levylle ja levy lähetetään kotona olevalle lapselle - Kurssi, jonka avulla lisätään vanhempien tietoa lukemisen ja kertomusten merkityksestä lapsen kehitykselle - Toteutetaan yhteistyössä kirjaston ja vankilan henkilökunnan kanssa Tavoite: - Vahvistaa lapsen ja vankilatuomiotaan suorittavan vanhemman suhdetta - Antaa vanhemmalle yhden tavan olla enemmän osallisena perhe-elämässä - Korostaa lukemisen, kertomusten ja satujen merkitystä lapsen tunne-elämän ja kielellisten valmiuksien kehittämisessä - Osoittaa, kuinka antoisia lukuhetket voivat olla ja kuinka mukavaa on lukea yhdessä.

Suositeltava ajankohta
kevät ja/tai syksy
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjasto ja vankila, mahdollinen näyttelijävieras
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
kirjat (cd:lle luettavat kirjat + satupakettiin tulevat), levyt, levykotelot, satujen äänittämistä varten 2- 3 kpl kannettavaa tietokonetta (+ mikrofonilla varustetut kuulokkeet), äänitysohjelma, esim. Audacity (saatavilla vapaasti verkosta), askartelumateriaalia, postituspusseja, kokoontumistilassa olisi hyvä olla videotykki + valkokangas sekä tussitaulu tms. Kahvitarjoilu. Äänityksiä varten rauhalliset työtilat.
Kirjasta ”Godnattsagor inifrån – en metodhandbok” on apua kurssin toteuttamisessa.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Sopimus vankilan ja kirjaston välillä: kuka vastaa eri osioiden toteuttamisesta ja kustannuksista
Etukäteen lähetetään kirje kotiin lähihuoltajalle ja pyydetään lupa paketin lähettämiseen lapselle
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan