Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
alle 500€
Kuvaus ja tavoite

Kirja Soikoon! on Rovaniemen kaupunginkirjaston musiikkiosaston ja Taiteen edistämiskeskuksen Lapin aluetoimipisteen vuonna 2009 kehittämä musiikkiaineiston vinkkausmetodi. Sen ideana on vinkata Lapin koululaisille (kouluissa ja kirjastoissa) erityisesti soitonoppaita soittamalla ja laulamalla. Kirja Soikoon! -vinkkausta on tehty ympäri Lappia ja itse metodia on käyty esittelemässä myös Ruotsin Luulajassa, Venäjän Arkangelissa ja Murmanskissa ja Singaporessa (Ifla).

2013-2014 Kirjas Soikoon! -konseptilla vinkattiin myös bluesia ja jazzia työnimillä Talking Blues ja Talking Jazz. Näissä tapahtumissa yleisölle esitellään bluesin ja jazzin historiaa ammattimuusikoiden avustuksella sekä vinkataan musiikkikirjaston aineistoa aiheesta.

Suositeltava ajankohta
Kouluaika.
Toimijat ja yhteistyötahot
Taiteen edistämiskeskus ja peruskoulut.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Soittimet ja esitystekniikka, esim. datatykki. CD-soitin,
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Otetaan yhteyttä kouluihin ja vastaaviin, sovitaan kellonaika ja saavutaan paikalle. Usein tapahtuma on kouluaikana, esim. musiikintunnilla, mutta usein pienimmillä paikkakunnilla on läsnä ollut koko koulu. Tällöin sopiva paikka on esim. liikuntasali tai auditorio.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Koulujen lukukausien alussa, koska kouluilla on usein tarkat lukuvuosisuunnitelmat.
Tiedotus
Miäli vinkkaus on kaikille avoin, esim. kirjastoissa, on syytä tehdä julisteet yms. ja tiedottaa somessa.
Muuta huomioitavaa
Musiikkivinkkausta kannattaa harjoitella, sillä esimerkillä suuri merkitys.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Aikatauluun riittävästi väljyyttä.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot