Tapahtuma- ja ideapankki

puoli päivää
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Helsingin kaupunginkirjaston lastenkirjastoauto Snadi järjesti kesäisen tapahtuman Kivikon nuorisotalon läheisessä leikkipuistossa 20.5.2010. Ohjelmassa oli Etsi ja löydä -leikkimielinen kilpailu (kysymykset lapulla, vastaukset piti löytää kirjastoautosta, yksi vastaus ulkona auton perässä, vastaajien kesken arvottiin 3 kaleidoskooppia), mehua ja keksiä tarjolla, kirjavinkkausta vilteillä ulkona.
Tavoitteena löytää uusia asiakkaita niin lapsista kuin lastensa kanssa kesäpäivää viettävistä aikuisista sekä innostaa lukemaan erilaista aineistoa. Mukana myös runsaasti manga-kirjoja.

Suositeltava ajankohta
Toukokuu-elokuu
Toimijat ja yhteistyötahot
Leikkipuistot, nuorisotalot
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Viltit, aurinkovarjot, aurinkotuolit, pillimehut, keksit kulhoon.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Sovittava yhteiskumppanin kanssa.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Ohjelma:
klo 14-15
- kauhua / jännitystä
- eläimiä
- huumoria …kirjoissa.
Jutellaan suosikkikirjoista. Voit myös ottaa oman suosikkisi mukaan ja kertoa siitä toisille!
klo 15-16
- etsi ja löydä – leikkimielinen kilpailu
- arvonta – palkintoja
- mehua ja keksejä
- runsaasti manga-sarjakuvia
p.s. kirjastokortti mukaan!

Onnistunut tapahtuma, lapset osallistuivat vilkkaasti toimintaan. Sää suosi myös, vinkkaus vilteillä onnistui hyvin. Vinkkauksen teemoina olivat eläimet, huumori ja jännitys/kauhu. Vuorovinkkaus sujui, lapset osoittelivat viltiltä kiinnostavia kirjoja tai vinkkarit nostivat esiin vinkkauskirjoja. Mehu ja keksit maistuivat.

Kilpailuun osallistuneiden sukupuolet jakautuivat tasan: 11 tyttöä ja 11 poikaa, yht .22 lasta.
Kilpailuun osallistuneiden iät jakautuivat seuraavasti: 7- vuotiaat: 4 kpl, 8-vuotiaat 7 kpl, 9-vuotiaat 3 kpl, 10-vuotiaat 6 kpl ja 11-vuotiaat 2 kpl. Kilpailu oli suunnattu alakoululaisille ja näytti tavoittavan kohderyhmänsä. Kilpailuun osallistuneiden kesken arvottiin silinteristä kolme palkintoa: 3 x kaleidoskooppi.
Mukana 3 vinkkaria ja kirjastoautonkuljettaja.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Sopimiset eri osapuolten kanssa ajoissa, sää huomioitava. Varasuunnitelma sään ja.airastumisten (varahenkilöt) varalle.
Tiedotus
Tiedotus 2 viikkoa ennen ja vielä isommin viikkoa ennen. FB, kirjaston sivuille tapahtumailmoitus, flyereita lähikauppoihin, kirjaston oveen, NuTalle jne.
Muuta huomioitavaa
Onnistuu ilman kirjastoautoakin. :o)
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Sää! Toivottavasti ulkotapahtumassa paistaa. Jos ei, huomiotava tapahtuman järjestelyssä!
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Helsingin kaupunginkirjasto, kirjastoauto-osasto