Tapahtuma- ja ideapankki

näyttelyt
lapset
Kesto
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Helsingin kaupunginkirjaston Luontobussi kiersi helsinkiläisissä peruskouluissa ajalla 20.9.–1.10. Luontobussissa esiteltiin LuontoPortti-sivustoa ja luontoaiheisia kirjoja. Asiantuntijat olivat mukana kertomassa Suomen luonnosta ja lajistosta. Tavoitteena oli edistää sekä LuontoPortti-sivuston että kirjastoauton tunnettavuutta, vinkata luontokirjoja ja saada koululaiset innostumaan luonnosta.

Suositeltava ajankohta
Syksy (tai myöhäinen kevät)
Toimijat ja yhteistyötahot
LuontoPortti (luontoaiheinen tunnistamis-sivusto) ja Helsingin kaupunginkirjasto (kirjastoauto-osasto).
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Luonnosta kerättiin koreihin oksia, kasveja, sieniä ja käpyjä. Muovitettuihin, laajoihin koreihin myös sammalta ja jäkälää (suihkimalla kastelu). Kukkakauppias rakensi auton käyttöön sopivan ristikon, jossa mm. "Lihansyöjäkasvin kukintoja" pikkuruisissa maljakoissa. Lapset veivät kuolleita kärpäsiä kasville. :o)
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Sopimukset LuontoPortin osapuolten kanssa.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Tapahtuma toteutettiin kahden viikon aikana. Kirjastoauto oli koulujen pihalla klo 9-14, pieni lounastauko pidettiin. Luokat tulivat ryhminä autoon 15-20 minuutin välein, koulun sopimassa järjestyksessä. Luokkien saapuessa esittelimme itsemme, auton ja pienen kirjavinkkauksen (kullekin luokkatasolle omat kirjat) jälkeen koululaiset pääsivät itse tutustumaan, kyselemään ja lainaamaan. Kaksi viikkoa oli kiertueen maksimipituus - moni koulu jäi tapahtuman ulkopuolelle meidän kaikkien harmiksi.

Huom! --> Tapahtuma on mahdollista totetuttaa myös kirjaston tiloissa. Asiantuntijoita voidaan tilata paikalle sovittuina aikoina. Aineistoesittelyt tehdään itse, samoin somistukset. Kohderyhmäksi voi toki valita kaikki: luonto kiinnostaa kaikenikäisiä! Upeita luontokirjoja on saatavilla laidasta laitaan!

Helsingissä oli tuolloin käytössä vanha kirjastoauto Buli, joka oli edellisen tapahtuman jäljiltä tyhjä. Oli toki oma hommansa kantaa suuri määrä kirjoja tyhjään autoon, mutta myös suuri ilo: yhtä kirjaa saattoi tilata HelMet-järjestelmästä vaikka 30 kpl:tta, siis vaikka koko luokalle sama kirja! Kirjastoauto-osastolla tapahtuma sitoi yhden virkailijan ja yhden kuljettajan (he tosin vaihtuivat) kokonaan kahdeksi viikoksi. Lisäksi virkailija varasi aineistoa, sisusti ja somisti autoa muutaman päivän ajan ennen tapahtumaa.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Järjestelyt aloitettiin jo keväällä, tarjottiin mahdollisuutta ilmottautua kouluksi, jolle Luontobussi saapuisi. Ilmottautumisia tuli runsaasti, joten kahden viikon kiertueen koulut oli valittava huolella. Sekä mukaanpäässeille että ulkopuolelle jääneille tiedotettiin heti, kun aikataulu oli valmis. Aineistoa kerättiin noin kuukausi ennen tapahtumaa, yli tuhat kirjaa oli varattuna. Aineiston esillepanoa oli säädeltävä, jotta kaikille riittäisi koko kiertueen ajan kiinnostavia kirjoja.
Tiedotus
Koulujen rehtoreille ja yhteyshenkilöille tiedotettiin sekä keväällä että syksyllä ennen tapahtuman alkua. Tapahtuman jälkeen julkaistiin artikkelit tapahtumasta Helsingin kaupunginkirjaston kirjastoauton facebook-sivulla ja LuontoPortti-sivuston verkkolehdessä.
HUOM! Vaikka kuinka tiedotettiin... osa opettajista tuli paikalle hämmästyneenä: - Ai täällä on kirjojakin! Vaikka tiedotteissa nimenomaan kehoitettiin ottamaan kirjastokortti mukaan! "Helsingin kaupunginkirjaston Luontobussi" olisi ehkä sittenkin pitänyt nimetä "Luontokirjastoautoksi"? (Tiedottaminen on aina haastellista.)
Muuta huomioitavaa
Lue lisää ja katso kuvia täältä:

Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Aineisto tilattu riittävän ajoissa, somistus valmiina ja tiedotus hoidettu riittävän selkeästi. Varahenkilöt nimetty sairastumisten varalle.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Helsingin kaupunginkirjasto, kirjastoauto-osasto