Tapahtuma- ja ideapankki

koko päivä
alle 500€
Kuvaus ja tavoite

Pelipäivä on koko perheen tapahtuma, jossa tuodaan pelaamista ja pelikulttuuria esille erilaisien pelien, pelialan toimijoiden ja näytteilleasettajien avulla. Päivän aikana jaetaan tietoa pelaamisesta, ikärajoista jne.

Koko päivä on toiminnallinen: pelaajat saavat täytettäväkseen pelipassin, joihin saa leimoja pelipisteiltä tutustumalla pisteen toimintaan, pelaamalla peliä jne.

Päivän tarkoituksena on kertoa erityisesti kasvattajille ja vanhemmille pelikulttuurista ja pelaamisesta. Avata pelien sisältöjä ja ikärajoja ja näyttää pelaaminen monipuolisena harrastuksena.

Suositeltava ajankohta
syksy, talvi, kevät
Toimijat ja yhteistyötahot
nuorisotoimi, pelialan yritykset ja peliseurat, pelialan harrastajat ja keräilijät, alan oppilaitokset, MLL
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
pelikonsoleita, datatykkejä, valkokankaita, tietokoneita pelejä ja mahdollisia videoita varten, tabletteja, pelejä, palkinnot.

Rekvisiittaa: pelipisteiden aiheenmukainen "koristelu" on osa visuaalista kokemusta, pokeripöytä, merirosvovaatteita, pelauttajien hatut tms

Pelipassit, mahdollinen muu jaettava materiaali (pinssit, esitteet jne.)
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Mikäli maksullisia esiintyjiä, solmittu sopimus.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Nuorisopalveluista työryhmä ja kirjastolta samoin.

1. Ideoidaan pelipisteet
  2. Sovitaan työnjako
  3. Otetaan yhteyttä pelauttajiin
  4. Päätetään lopullinen pelipisteiden sisältö
  5. Laaditaan markkinointimateriaali ja pelipistekartat+passit
  6. Pelipäivän jälkeen kokoonnutaan palautepalaveriin ja seuraavan vuoden ideointiin
Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Noin puoli vuotta aikaisemmin. Pelauttajien tavoittaminen ja sopiminen vie paljon aikaa samoin monen eri toimijan kanssa yhteisen suunnitteluajan löytäminen haastavaa.
Tiedotus
Mediatiedote, FB-tapahtuma, julisteet ja flyerit (koulut, kirjastot, nuorisotalot). Kansallisessa pelipäivässä syksyllä tulevan tapahtuman markkinointi.

Tapahtuman aikana twiittaillaan ja päivitetään FB-tapahtumaa.

Tapahtuman jälkeen kiitoskirjeet pelauttajille, palautteen kerääminen ja tervetulleeksi toivotus tulevanakin vuonna.
Muuta huomioitavaa
Kirjastokaistan video tapahtumasta: http://www.kirjastokaista.fi/fi/?s=game+%C3%B6ver&submit=Haku&lang=fi

Vuoden 2014 tapahtuman mainosvideo: https://www.youtube.com/watch?v=27LHq_BVoXE
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Pelipisteiden pystytys tehtävä ennen kirjaston avaamista.

Riittävästi henkilöitä opastamaan saapuvia ulkopuolisia pelauttajia, jakamaan pelipasseja asiakkaille, hoitamaan kuulutukset, tauottamaan pelipisteiden pelauttajia, ottamaan valokuvia/videota, keskustelemaan median kanssa jne.

Ulkopuolisille pelauttajille järjestetty kahvitus, päivä on pitkä.

Tapahtuma aineuttaa melua ja hälinää koko kirjastossa. Tiedotettava ajoissa henkilökuntaa ja asiakkaita.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Lahden kaupunginkirjasto