Tapahtuma- ja ideapankki

koko päivä
alle 500€
Kuvaus ja tavoite

Tavoitteena on 24 tunnin aikana piirtää 24-sivuinen sarjakuva yksin tai yhdessä kirjaston tiloissa. Tyyli on vapaa!
Tapahtuma järjestetään suurin piirtein samanaikaisesti ympäri maailmaa. Lisätietoa: http://www.24hourcomicsday.com/

Suositeltava ajankohta
Lokakuun ensimmäinen viikonloppu
Toimijat ja yhteistyötahot
Rovaniemen kaupunginkirjasto - Lapin maakuntakirjasto,
Taikalamppu - Lapin lastenkulttuuriverkosto
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Piirtäjät tuovat enimmäkseen omat välineensä ja eväänsä, mutta on hyvä varata tarjolle paperia, kyniä, kahvia ja teetä sekä pientä purtavaa.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Alaikäisiltä vaaditaan huoltajan allekirjoitettu suostumus sekä kaikilta lupa julkaista sarjakuvat galleriassa sekä kopioida ne näyttelyä ja kansainvälistä organisaatiota varten.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Etukäteisvalmistelut:
(Hanki lupa tapahtumaan kirjaston johtajalta.)
1. Varaa sopiva tila kirjastosta
2. Hanki henkilökunnasta päivystäjät tapahtumaan
3. Varaa pieni budjetti naposteltavaan sekä sarjisten kopiointiin.
4. Mainosta ja markkinoi!
5. Ota vastaan ilmoittautumiset ja lähetä tarkemmat ohjeet.
Itse tapahtuma:
1. Suojaa pöydät ja tuo tilaan jääkaappi ja mikro
2. Tee ilmoittautumispaikka ja ota vastaan piirtäjät
3. Kuuluta mitä tapahtuma pitää sisällään, mitä ohjeita on ja toivota kaikki tervetulleiksi
4. Päivystä tilassa ja tuo tarjottavat esille.
5. Päivitä tapahtumasta kansainväliseen blogiin ja Facebookiin ja ota vastaan valmistuvia sivuja.
6. Kuuluta, kun tapahtuma päättyy.
Tapahtuman jälkeen:
1. Järjestä sarjakuvat ja skannaa ne galleriaan
2. Kopioi sarjakuvat
3. Palauta alkuperäiset piirtäjille
3. Markkinoi näyttelyä ja järjestä se sopivaan tilaan
4. Arkistoi työt näyttelyn jälkeen.
Ja seuraavana vuonna uudestaan!

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Ilmoittaudu kansainvälisille sivuille alkusyksystä. Aloita markkinointi noin kuukautta ennen, jotta tieto ehtii tavoittaa kiinnostuneet.
Tiedotus
Markkinoi ennen tapahtumaa kaikilla keinoilla joita keksit! (Flyerit kirjastoon ja muualle, blogit, Facebook ja kutsut sen kautta, sähköpostilistat, lehdet, radio, koulut jne.)
Bloggaa ja päivitä Facebookia tapahtuman aikana.
Järjestä näyttely ja tiedota siitä sen jälkeen.
Muuta huomioitavaa
Meillä tapahtumaa on järjestetty jo useiden vuosien ajan ja se on yleensä aina täyteen buukattu. Tiloihimme mahtuu piirtäjiä noin 40 kpl. Tapahtumassa on aina hyvä henki ja valmistuneissa töissä joukossa todella upeita sarjakuvia. Meillä näyttelyyn pääsevät kaikki riippumatta siitä, onko virallinen sivumäärätavoite tullut täyteen.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Tapahtumassa pitää olla aina läsnä joku kirjaston henkilökuntaan kuuluva. Huomioi myös, että hälytykset otetaan pois tilasta ja että valaistus ja ilmastointi ovat päällä. Olemme myös ilmoittaneet tapahtumasta jvarmuuden vuoksi poliisille.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Rovaniemen kaupunginkirjasto - Lapin maakuntakirjasto