Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Viikottainen leffahetki vauvojen vanhemmille ja/tai hoitajille. Paikka jossa paitsi nauttia elokuvasta, kohdata muita alueen tuoreita vanhempia, maksuton tila johon mahtuu ja jossa vauvanhoito mahdollista. Mahdollisuus pitää myös kohderyhmää kiinnostavia miniluentoja/tietoiskuja. www.helmet.fi/kallionbabykino

Suositeltava ajankohta
Päiväaikaan, Kalliossa näytökset keskiviikkoisin klo 11 ja klo 13.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Tila jossa elokuvan voi esittää (elokuvien täytyy olla sallittuja, eli ikärajattomia, S), esitystekniikka (kuva/ääni), lastenhoitohuone, elokuvatilassa myös vesipiste ja mikroaaltouuni, elokuvia esitysoikeuksin.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Osassa hankittuja elokuvia on valmiiksi esitysoikeus kirjaston tiloissa, jos ei niin tarvitaan elokuvakohtainen esitysoikeus (n. 150 - 200 €), tai vuosilupa esityksille: www.elokuvalisenssi.fi (kirjastolupa 460 € + alv 24 %) jolla voi esittää laillisesta lähteestä (vuokraleffa, striimauspalvelu, kirjaston kokoelma, omat leffat) hankitun elokuvan seuraavilta maahantuojilta ja tuottajilta: Atlantic Film, Buena Vista International, Columbia Tristar Pictures, Hollywood Pictures, Pixar, Touchstone Pictures, Sony Pictures, Walt Disney Pictures ja Warner Bros. (huom. 7.8.2014)
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

1. valitse hyvä elokuva!
2. tee printtimainontaa ja aktiivisesti kerro uudesta palvelusta perheasiakkaille
3. tiedote ja tapahtumasivut kuntoon (uusi palvelu kiinnostaa varmasti paikallista mediaa)
4. kotisivun tekeminen palvelulle
5. mieti jatkoyhteydenpito asiakkaisiin (meililista, Facebook-sivu, tekstarit...)
6. näytä leffa
6. muista kysyä palaute ja parannusehdotukset

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
1. alkusuunnittelu kuukautta ennen
2. mahdollinen mediatiedote 3 viikkoa ennen tapahtumaa, kuten myös printtimainonta (julkka/flyerit)
3. hanki leffasta pari kappaletta, jos vaikka toinen kovin naarmuinen
Tiedotus
* mediatiedote
* printit -> neuvola, tarhat, puistot, kirjastotila (kannattaa pitää flyereita mukana ja jakaa tapaamilleen mammoille)
* verkon tapahtumasivut
* some: Facebook, Twitter,
* aiheeseen liittyvät keskustelupalstat
* radioiden shoutboxit päivää ennen ja tapahtuma-aamuna
* muista ennen kaikkea infota työkaverit, jotka myös kertovat tapahtumasta

Tapahtumaa ennen mieti jälkimarkkinointi! Saatko osallistujat parhaiten kiinni esim. uutiskirjellä? Kerää siis meiliosoitteet osallistujilta.

Muuta huomioitavaa
Katso itsekin välillä joku elokuva BabyKino näytöksessä, ole mukana fiiliksessä!
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
1. valmistele tila ajoissa, tekniikka usein pykii juuri väärässä kohtaa, testaa että leffa näkyy jo edellisenä päivänä
2. mieti valo ja ääni osallistujien kannalta, vauvat yleensä ottavat juuri päikkärit leffan aikana (kevyt valo jotta vauvojen hoitaminen onnistuu, äänet normia hiljaisemmalla)
3. jos resursseja, kannattaa tarjoilla kahvi ja tee aluksi, samalla voit esittäytyä ja kertoa uudesta palvelusta lisää ja vastata kysymyksiin