Tapahtuma- ja ideapankki

jokin muu
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Digitarinatyöpajassa opeteltiin it-taitoja ja tehtiin matkatarina omista valokuvista Windowsin MovieMaker -ohjelmalla. Työpaja kokoontui 4 kertaa 3 h (12 h). Perehdyimme digitarinoihin, kuvan rajaukseen, ideoimme kuvakäsikirjoitusta, teimme kuvakäsikirjoituksen, siirsimme kuvat, äänitimme tekstin ja koostimme valmiin 1-2 minuutin tarinan. Lopuksi pidimme ensi-illan ja katsoimme valmiit digitarinat. Kannelmäessä tapahtumaa markkinoitiin ensisijaisesti Kanneltalon Kulttuuripolun senioreille mutta myös muille asiakkaille.

Suositeltava ajankohta
Aamupäivällä/päivällä senioreille, lapsille ja nuorille muuna aikana.
Toimijat ja yhteistyötahot
Kanneltalon Kulttuuripolku -ryhmä asiakkaina.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Läppärit/pöytäkoneet (Windowsin Office-paketti ja Windows Movie Maker -ohjelma, skanneri, videotykki, äänityslaite oman elokuvan tekoon.) Kaikille oma muistitikku vähintään 1GB. Sopiva tila, jossa on esim. 1 iso pöytä. Hiljainen tila äänitykseen.
Helsingin kaupunginkirjastossa on liikuteltava läppärisetti
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Elokuvat tehdään omista valokuvista ja omaan käyttöön. Jos videota haluaa näyttää laajemmalle yleisölle, kannattaa valita tekijänoikeusvapaata taustamusiikkia.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

1. Perehtyminen digitarinan tekoon: käy kurssi tai tee oma tarina. 2. Kurssin ajankohdan sopiminen, henkilöstöresurssien miettiminen, kurssin tuntisuunnittelu. 3. Markkinointi ja ilmoittautuminen, kutsukirjeet kurssilaisille. 4. Kurssin toteutus, valmiiden tarinoiden ensi-ilta. 5. Kirjallinen/suullinen loppuarviointi. 6. Kehittäminen.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Vähintään pari kuukautta ennen. Tekniikan opetteluun pitää varata aikaa. Kurssia pitää markkinoida asiakkaille. Kutsukirjeessä on hyvä kehottaa miettimään oman tarinan aihetta etukäteen. Kurssilla voi olla väljä teema, esim. matka, suku, elämäntarina jne. Tekniikka, esim. läppärisetti pitää varata hyvissä ajoin.
Tiedotus
Paikallisille senioriyhdistyksille paperilla ja sähköisesti, aluelehtiin. Tapahtuman jälkeen voi kirjata tunnelmia esim. facebookkiin ja jakaa kuvia.
Muuta huomioitavaa
Digitarinaa on käytetty muistelutyön välineenä niin Suomessa kuin muualla, joten se sopii myös ikäihmisille.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Vetäjiä on hyvä olla 2 ja ryhmän pieni, max 6 henkilöä, koska kurssilaiset saattavat tarvita paljon apua. Laitteiden käyttökuntoon saattamiseen ja tekniikan varmistamiseen menee ainakin tunti ja purkamiseen myös jonkin verran. Tilan on hyvä olla esteetön, jotta myös pyörätuolia tai rollaattoria käyttävät voivat osallistua.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kannelmäen kirjasto, Helsinki