Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
alle 500€
Kuvaus ja tavoite

Lohikäärmekuukausi ja -satutunti (eskarit, viskarit) toteutettiin yhteistyössä Kirjan Talo -hankkeen ja kirjailija Emilia Lehtisen kanssa. Emilia Lehtinen on kirjoittanut kolme humoristista, riimillistä lohikäärmekirjaa. Satutunnilla lapset osallistetaan riimittelyyn. Tavoitteena on tukea lasten kielellistä kasvatusta ja seikkailla sadun ja lohikäärmeiden maailmassa. Satutunnin jälkeen lapset piirsivät päiväkodissa lohikäärmeitä ja piirustukset olivat näytteillä Kannelmäen kirjaston lastenosastolla. Lohikäärmekirjoja oli myös lainattavana.

Suositeltava ajankohta
Lukukausien aikana, esim. tammikuussa.
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjan Talo -hanke, Tommi Parkko ja Emilia Lehtinen. Päiväkodit kutsuvieraina.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Sopiva satutila osallistujamäärän mukaan. Tietokone ja videotykki kuvien näyttämistä ja musiikin kuuntelua varten.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Sopimus kirjailijan kanssa Kirjan Talo -hankkeen kautta, kirjaston palkkiolomake.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

1. Yhteydenotto Kirjan Talon Tommi Parkkoon ja Emilia Lehtiseen. 2. Tapahtuman ajankohdan ja yksityiskohtien suunnittelu. 3. Tilanvaraus. 4. Tarvittaessa kutsut päiväkotiin ja muu markkinointi paperiesittein ja netissä. 5. Tapahtuman toteutus, kirjanäyttely ja piirustusnäyttely. 6. Palaute ja arviointi -> kehittäminen.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
1,5-2 kk ennen, jotta käytännön asiat ehtii sopia ja ehtii markkinoida.
Tiedotus
Päiväkodit, kirjaston nettisivut ja Facebook, paperimainokset kirjastossa ja alueella. Hesarin Minne mennä -palsta ja aluelehdet. Facebookissa tapahtuman jälkeen kuvia ja lyhyt juttu.
Muuta huomioitavaa
Helppo tapahtuma. Kiva saada lastenkirjailija kertomaan omista kirjoistaan.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Kirjaston puolelta 1-2 henkilöä käytännön asioihin. Tilan järjestäminen/sisustaminen esim. lohikäärmepehmoin (saa Ikeasta) ja tekniikan varmistus hyvissä ajoin. Kirjailijan vastaanottaminen.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Kannelmäen kirjasto