Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
alle 100€
Kuvaus ja tavoite

Keskustelua yhdessä päätetystä teemasta kahvin/teen ääressä. Kaikille vapaa tilaisuus kirjaston avoimessa tilassa. Vetäjänä filosofian opettaja/harrastaja (voi olla myös kirjaston omaa väkeä) ja teemat yleensä "arkipäivän filosofiaa", yleisesti kiinnostavaa pohdintaa. Tavoitteena on herättää keskustelua, avata uusia ajatusmalleja erilaisten mielipiteiden kautta, edistää alueen yhteisöllisyyttä ja tutustuttaa keskustelijat toisiinsa. Kaikki nämä tavoitteet toteutuvat erinomaisesti. Keskustelijoita ollut yleensä n.10-24. Ideaalimäärä ehkä 10-15 (kaikki pääsevät helposti osallistumaan). Osallistujat olleet etupäässä keski-ikäisiä tai vanhempia, mutta voisi helposti kiinnostaa myös nuoria/lapsia, hieman muokattuna.

Suositeltava ajankohta
Iltapäivä, ilta
Toimijat ja yhteistyötahot
Kirjaston edustaja, vetäjä (ulkopuolinen tai oma), kirjaston käyttäjät.
Paikallinen media ja kirjaston intra (ovat tehneet jutun aiheesta).
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Kahvia, teetä, keksejä yms.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Ulkopuolisen vetäjän kanssa sovitaan palkkiosta.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Sovitaan vetäjän kanssa ajankohta ja konsepti, mainostetaan hyvissä ajoin asiakkaille kirjastotilassa, kirjaston kotisivuilla ja Facebookissa. Hankitaan tarjottavat ja kokoonnutaan!

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Mainostaminen on hyvä aloittaa ajoissa, etenkin jos konsepti on yksikössä uusi.
Tiedotus
Mainostaminen (kirjastotila, kotisivut, Facebook) on hyvä aloittaa ajoissa, etenkin jos konsepti on yksikössä uusi. Kannattaa miettiä miten laajasti ja missä mediassa mainostaa - tämä tapahtuma ei toimi liian isolla joukolla, parempi pitää melko paikallisena.
Muuta huomioitavaa
Konsepti toimii erinomaisesti, on vetänyt osallistujia jo 4 vuotta. Keskustelun, pohdinnan ja yhdessä olon tarve on suuri. Vetäjän oltava sopiva, myös "sosiaalisesti". Liian akateeminen ote ei toimi, mutta leppoisaa napakkuutta tarvitaan, jotta puheet eivät rönsyile liikaa.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Muita asiakkaita (etenkin lukijoita) varoitetaan ajoissa hälystä ja kerrotaan sen syy (kutsutaan mukaan!), kannetaan valmiiksi lisätuoleja, keitetään teet/kahvit.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Munkkiniemi